העם מתרחק ממנו. נשיא איראן חסן רוחאני
העם מתרחק ממנו. נשיא איראן חסן רוחאניצילום: Faisal Mahmood, רויטרס

פרופ' מאיר ליטבק, ראש המרכז ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב מעריך כי התמורות המתרחשות בחברה האיראנית בעת הזאת, הן היסטוריות.

"החברה האזרחית האיראנית, עוברת בימים אלו שינויים דרמטיים, והיא הולכת ונעשית דומה יותר ויותר דווקא לחברות מערביות כיפן, רוסיה ואפילו ישראל", אומר ליטבק.

הוא מציין כי מדובר במגמה הפוכה לרצונו של השלטון. "אולי מנהיגיה של איראן, וחלק מנאמניהם מאמינים עדיין בחזון המהפכה האסלאמית, בו הם אוחזים בעיקר מאז 1979, לפיו קרבה קריסת המערב 'המנוון והקפיטליסטי' ומול זה ניצחון העליונות האסלאמית הרוחנית, אולם סיכוי רב יותר שהם בסך הכל מנסים לרומם את רוחם בדיבורים על ניצחון ודאי בטווח הארוך, לנוכח כישלונם הקולוסאלי בהנחלת ערכיהם לאזרחים".

ליטבק מוסיף, "המנהיג העליון של איראן, האיתוללה עלי ח'אמנאי תופס בהגותו את המערב ובמיוחד את ארצות הברית כציביליזציה ממוכנת וקרה החסרה כל ממד רוחני ונשמה. 'המערב' כדבריו 'הוא בעצם ציביליזציה בורגנית המכורה לנוחות חומרית ולתאוות בהמיות. זוהי חברה של פחדנים המעמידים את החיים מעל המוות".

"כאמור העם הפשוט, בחלקו ההולך ומתרחב, אינו חושב כך. על שליטי המערב ובעיקר על ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו להבין את הפער ההולך ונפער בין הרחוב האיראני למנהיגיו ולהתייחס לכך בחכמה בעת נאומים בנושא האיראני הכל כך טעון," הוא מסכם.

פרופ' ליטבק הוא אחד מראשי קרן מכבים של העדה האיראנית בישראל שתעניק ביום המימונה מלגות לסטודנטים בהיקף של כחמישה מיליון שקלים.

קרן מכבים הינה קרן מלגות אקדמיות של יוצאי איראן בישראל, שזה 24 שנים מעניקה מדי שנה בשנה, מאות רבות של מלגות לסטודנטים, בעיקר ליוצאי איראן אך גם לסקטורים אחרים. השנה יזכו למלגות אקדמיות כ-200 סטודנטים בני העדה האתיופית, סטודנטים ממכללת ספיר ועוד.

היא הוקמה על ידי אנשי עסקים מבני העדה האיראנית, החיים בארה"ב ובריטניה, המבקשים לאור ההצלחה הרבה בעסקיהם, להחזיר חלק מהצלחתם לחברה בישראל.