חקירה, אילוסטרציה
חקירה, אילוסטרציהצילום: אייסטוק

המשטרה תפצה בסכום של 4,500 ₪ בחור שעוכב בכניסה להר הבית, כשעלה יחד עם אחיו שחגג בר-מצווה באותו היום והוכנס לשיחת שב"כ בכפייה.

באירוע, הלך הבחור יחד עם בני משפחתו לחגוג את בר המצווה של אחיו בעלייה להר הבית. מכיוון שהיה מנוע כניסה להר הבית – סייע לאביו ואחיו בשערי ההר והביא את תעודות הזהות שלהם לשוטר בכוונה להכניסם ולחכות להם מחוץ למתחם. לאחר זמן מועט קרא השוטר לבחור להיכנס לעמדת הבידוק, בתואנה כי במקרה זה, למרות הרחקתו, יוכל השוטר לאפשר לו להיכנס להר.

הבחור נכנס לעמדת הבידוק, ושם חטף השוטר את הפלאפון שלו והודיע לו כי הוא מעוכב, בלי להסביר למה, כאשר אביו ואחיו של הבחור מחכים מחוץ לעמדה ואינם מיודעים במתרחש. לאחר מכן נלקח הבחור לתחנת המשטרה 'הקישלה' שם עבר חיפוש בכל גופו בלא סמכות ובמקומות מוצנעים. בהמשך הוכנס לשיחת שב"כ ללא בקשת רשות מצד השוטרים כפי הנדרש בחוק, למשך כשעתיים וחצי.

בעקבות האירוע נפגעה חגיגת הבר-מצווה של אחיו של הבחור ונדחתה, וכן תמונות משפחתיות צולמו ללא אחיו הגדול. "לחתן בר המצווה הצעיר נשארה טראומה קשה באחד הימים שהיו אמורים להיות מהמאושרים בחייו", נכתב בתביעה.

בפסק הדין שניתן בבימ"ש השלום בירושלים, קבעה השופטת כי שיחת השב"כ שנערכה בכפייה וללא קבלת רשות כפי המתחייב בחוק היא בלתי חוקית, ופסקה כי המשטרה תפצה את הבחור ע"ס 4,500 ₪.

עו"ד חיים בלייכר, מארגון 'חוננו' שייצג את התובע, מסר, "מעצר או עיכוב בכפייה של אזרח נורמטיבי רק לצורך שיחת אזהרה על פעילותו הציבורית מהווה פגיעה חמורה בציבור ופוגעת ביסודות הדמוקרטיה כולה. באירוע שלנו, עיכוב שנעשה ללא כל הודעה מראש פגע בחגיגות בר המצווה של משפחה שלימה, שבאה לחגוג את היום המיוחד במקום הקדוש ביותר לעם ישראל. אנו מייחלים לכך שהפיצוי שישולם לתובע יהווה שינוי מגמה והכרה בזכויות הלגיטימיות של יהודים לפעול להשבת השכינה בירושלים בלא שמתנגדיהם יפעלו בכלי דיכוי דורסניים תוך ניצול מעמדם".