מיכל רוזין
מיכל רוזיןצילום: פלאש 90

ח"כ מיכל רוזין (מרצ), חברת וועדת חוץ וביטחון, פנתה ליושב ראש הוועדה, ח"כ אבי דיכטר, בדרישה לקיים כינוס חירום של הוועדה בעקבות האירועים האחרונים בגבול רצועת עזה.

לדבריה, "יש להסיק מסקנות מהאירועים האחרונים ולבחון אמצעים להרגעת המצב בגבול".

רוזין טענה כי "צה"ל עשה שימוש בירי חי ובאמצעים לפיזור הפגנות. לפי משרד הבריאות הפלסטיני, 17 פלסטינים נהרגו ו-758 נפצעו ביום שישי מירי אש חיה של צה"ל, 148 בני אדם נפצעו מירי כדורי גומי, 422 משאיפת גז ו-88 נפצעו מגורמים אחרים. לפי אותם גורמים, ארבעה מההרוגים ירו לעבר כוחות צה"ל בצפון הרצועה, ואדם נוסף נהרג מירי טנק כשהתקרב לגדר לפנות בוקר של יום שישי".

היא כתבה לדיכטר כי "המספר הגבוה של הרוגים ופצועים מאש חיה כמו גם העדויות על ירי במפגינים לא חמושים, לרבות צילומים בהם נראה ירי בגב של מפגין, מעלים שאלות בנוגע לנהלים ופקודות שניתנו לחיילי צה"ל. נשאלת השאלה האם החיילים קיבלו הוראות לנקוט מלכתחילה בירי אש חיה, ואם כן, מדוע לא כמזור אחרון לאחר שימוש באמצעים לפיזור הפגנות".

"על רקע קריאתו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש לפתוח בחקירה שקופה ובלתי תלויה של הרג המפגינים, על ישראל לדון בדברים ולבדוק את ההתנהלות והנהלים לנוכח ההפגנות בעזה, לפני שתתקיים בדיקה בינלאומית בעניין", סיכמה ח"כ רוזין.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר לטענותיהם של חברי מרצ ואמר, "לא נשתף פעולה עם שום ועדת חקירה. כל מצעד הצבועים, מצעד האיוולת של ועדת חקירה - לא יהיה. שיקיימו ועדת חקירה על מה שקורה בסוריה. פה לא יקום ולא יהיה".

עוד הוסיף ליברמן ואמר כי הוא "מצטער שאזרחי ישראל מצטרפים לקריאות לוועדת חקירה. מפלגת מרצ כבר מזמן לא מייצגת את האינטרס הישראלי. הם מייצגים את האינטרס הפלסטיני בכנסת ישראל".