אחרי הלידה
אחרי הלידהshutterstock

מיום הלידה ועד חצי שנה לאחריה, יש רשימת משימות בירוקרטיות שצריך למלא. החל מהרישום בבית החולים ועד פתיחת תוכנית החסכון הממשלתית לעוד ח״י שנים, כל מה שאתן צריכות לדעת במקום אחד

אֶל הָאִשָּׁה אָמַר הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ" (בראשית, ג, טז)

בקרב חכמינו יש האומרים שבטרם נענשו בנות חוה לדורותיהן, כמאמר הפסוק, תהליך ההריון והלידה כולו נמשך יום אחד בלבד. קצת מפתה לחשוב איך יכלו החיים להראות לולא חטאה של חוה, אבל למזלנו בישראל של המאה ה-21 יש דרכים להקל על ה״בעצב״, גם אם לא על ה״ארבה״.

לחיים בעידן המודרני יש גם ״עונש״ מסוג אחר, וכדי שנוכל להתפנות לרך הנולד ולעצמנו כמה שיותר מהר אחרי הלידה, אנחנו צריכות בתור התחלה להשתחרר מבית החולים, וזו רק המשימה הראשונה בשורת הבירוקרטיות שבדרך. עבורכן נאספה הרשימה המלאה: מהמנהג העתיק של רישום בחדר הלידה ועד לתוכנית העכשווית חסכון לכל ילד, כל מה שנותר לכן לעשות הוא ״לגזור ולשמור״.

לידות נכנסות

בעת הרישום לחדר הלידה יוגשו לכן שני טפסים, כדאי לקרוא עליהם לפני שמגיעות עם צירים. הראשון מפרט את הבדיקות והטיפולים שעוברים התינוקות מיד עם לידתם ובימים הראשונים, ובהם חיסון ראשון נגד דלקת כבד נגיפית מסוג B; בדיקות סקר והזרקת ויטמין K תוך שרירית. טופס המידע מגיע עם המלצות משרד הבריאות בנושאים הללו ומי שמעדיפה להימנע מחיסון, בדיקה או רחיצת התינוק, נדרשת לחתום על השני, טופס סירוב לביצוע הבדיקות.

יציאת מצרים

שחרור מבית החולים מתאפשר במעמד שני ההורים, כשלשניהם תעודה מזהה. עליכם לגשת למשרד הרישום בבית החולים, אותו אחד בו נרשמתם בהתחלה, שם תקבלו שלושה מסמכים: ״הודעת לידה״ שמונפקת על ידי משרד הפנים; ״מענק לידה” מביטוח לאומי; ו״אישור על לידה״ מבית החולים. אם זהו רישום הילד הראשון, תתבקשו לתת גם פרטי חשבון בנק (שלכן או של החשבון המשותף) לטובת המענק וקצבת הלידה.

על פי נוהל רישום לידה בישראל, אחראי בית החולים למסור הודעה על לידה ללשכה למרשם האוכלוסין במשרד הפנים. מבית החולים לא תצאו עם ״תעודת לידה״. אותה תקבלו לאחר שיושלם הליך הרישום במשרד הפנים ולאחריו גם תקבלו ספח מעודכן לתעודת הזהות.

ושוב נצאה

לא הספקתן לחזור הביתה וכבר צריך לצאת שוב: בשבוע הראשון שלאחר הלידה, אנחנו צריכות לקבוע תור ראשון לטיפת חלב ולרשום את התינוק בקופת החולים. הרישום מתבצע עם האישורים וסיכום השחרור שהונפקו בבית החולים ותעודת הזהות שלך. בטיפת חלב תתבצע שקילת התינוק ומועדי החיסונים העתידיים ייקבעו.

אל תשכחו לדאוג לבריאותכן ופוריותכן: גם אם אתן מרגישות שהכל תקין בשבועות הראשונים, קבעו פגישה עם רופא/ת הנשים כ-7 שבועות מתאריך הלידה.

מ-טפסים לעתיד

בינואר אשתקד השיק הביטוח הלאומי את תכנית ״חסכון לכל ילד״ ולרשימת המשימות נוספה גם בחירת התוכנית. במקביל לקצבת הילדים המשולמת על ידי הביטוח הלאומי, יופקדו מדי חודש 50 ש"ח על ידי המדינה לקופת הגמל, או הבנק, שבחרתם מרשימת הגופים שנבחרו על ידי משרד האוצר. למשימה הזו יש לכן חצי שנה שלמה, אחריה יבחר הביטוח הלאומי באחד מהמסלולים הקיימים עבורכן.

למרות שמדובר במשימות שביצוען בפועל אפשרי רק לאחר הלידה – כדאי לנצל את הזמן שלפני להבנת התהליכים שיעברו עליכן ועל התינוק בימים הראשונים. מומלץ לבדוק אם בבית החולים בו אתן צפויות ללדת יש הנחיות נוספות בנוגע למסמכים שתידרשו להציג בפניה לרישום בטרם הלידה, המדיניות עשויה להיות שונה בין המוסדות. ככל שתדעו מה מצפה לכן בפן הבירוקרטי, יהיה לכן יותר פנאי לדבר החשוב באמת, בשעה טובה.