פראנקלופר
פראנקלופרצילום: רויטרס

ראאד סאלח, אחד ממנהיגי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בפרלמנט של ברלין, מתכוון לגייס כספים לשיקום בית כנסת שנהרס על ידי הנאצים.

בית הכנסת "פראנקלופר" (Fraenkelufer) נהרס לחלוטין במהלך ליל הבדולח בשנת 1938. כעת הודיעו ראאד סלאח ויו"ר הקהילה היהודית בברלין גדעון יפה, כי הם מתכוונים לגייס יחד כספים לבנייתו מחדש של בית הכנסת העתיק.

"לא הייתי מוסלמי טוב אם לא הייתי מטפח את החיים היהודיים בעיר מגוריי ברלין. גם נוצרי לא יהיה נוצרי טוב אם הוא לא יתערב כאשר חיג'אב של אישה מוסלמים נקרע מעל פניה", אמר סלאח.

גדעון יפה הוסיף כי בניית בית הכנסת מחדש על ידי המנהיגים המוסלמים והיהודים של ברלין יסמל את המלחמה באנטישמיות הגואה בגרמניה בחודשים האחרונים. "חברי הקהילה שלנו חוששים להראות את יהדותם. הם לא חובשים כיפה, לא עונדים מגן דוד, הם מסתירים את כל זה. לכן חשוב מאוד לשקם בניין כמו בית הכנסת הזה".

בית הכנסת "פראנקלופר" תוכנן בשנת 1916 על ידי האדריכל הגרמני ממוצא יהודי אלכסנדר באר, שמצא את מותו בשנת 1944 במחנה הריכוז טרזינשטאט. בית הכנסת היה אחד הגדולים בברלין ויכול היה להכיל אלפיים מתפללים.

האדרכיל החדש שנבחר לעצב את בית הכנסת מחדש הוא קיליאן אנדרס בן ה-43. "רציתי לכבד את העיצוב המקורי של באר, לכן שמרתי אלמנטים רבים מהעיצוב המקורי. המודל החדש של בית הכנסת אמור להזכיר את המראה של בית הכנסת המקורי. הצלקות והפצעים של העבר צריכים להיות גלויים, אסור לכסות אותם", אמר אנדרס.