מצות
מצותצילום: Yossi Zeliger/Flash90

הרבנות הראשית לישראל מדווחת על מספר רב של בתי אוכל ללא תעודת כשרות, שנתפסו כמציגים עצמם ככשרים לפסח למרות שאינם מחזיקים תעודת כשרות כנדרש ונמצאים ללא פיקוח כלל.

מדובר בבתי אוכל רבים שבמשך השנה לא מחזיקים תעודת כשרות כחוק, ואף מוכרים מוצרים שאינם כשרים כלל, ובימים אלו מציגים את עצמם ככשרים לפסח באמצעות תעודות כשרות מצולמות או שלטים מייצור עצמי המעידים לכאורה על כשרותם לפסח.

מפקחי מחלקת הונאה בכשרות ברבנות הראשית קיבלו מידע רב מאזרחים ערניים ובנוסף ערכו ביקורות פתע יזומות בכ-150 בתי אוכל, מאילת ומכתש רמון בדרום ועד תל דן וקרית שמונה בצפון, בעסקים המציגים עצמם ככשרים ללא תעודת כשרות כדין וללא פיקוח.

בעקבות פעילות המפקחים הסירו חלק מבעלי העסקים את מצגי הכשרות האסורים ונגד חלקם יינקטו אמצעי ענישה וקנסות מנהליים.

ברבנות הראשית לישראל מתריעים כי על צרכני הכשרות לוודא הימצאות תעודת כשרות לפסח מקורית ובתוקף מהרבנות המקומית בה נמצא העסק, ולא להסתמך על כיתוב עצמאי של בית האוכל המכריז על המקום ככשר לפסח.

עוד מבקשים להדגיש ברבנות הראשית, כי היעדר השגחה על בית העסק עלול בהכרח להביא להכשלת הציבור באכילת חמץ הן במוצרים הנמכרים בו והן בבישולים או אפיה המתבצעים בכלים שלא עברו הכשרה לפסח כדין.

''על הצרכנים לדעת כי אין די בכך שחומרי הגלם כשרים לפסח אם תהליך הייצור לא מפוקח כראוי שכן ייתכן שמוצר זה יוצר בכלי חימום ואפיה שלא הוכשרו לפסח, וממילא המאכל והמאפה אינו כשר לפסח", אומרים ברבנות.