מארק צוקרברג
מארק צוקרברגצילום: ISTOCK

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקברג, ערך הלילה (חמישי) שיחת ועידה עם עיתונאים מכל העולם שעסקה בפרשת דליפת המידע לחברת קיימברידג' אנליטיקה ובהתמודדות של הרשת החברתית עם "פייק ניוז".

השיחה התקיימה זמן קצר לאחר שהחברה הודיעה כי מספר המשתמשים שמידע אודותיהם דלף לחברת המחקר השנויה במחלוקת עשוי להגיע ל-87 מיליון איש.

"אנחנו חברה אידאליסטית ואופטימית. כשהקמנו את פייסבוק, אנשים קיבלו כלי עוצמתי לשיתוף וחיבור. תנועת חברתיות ומצעדים אורגנו בפייסבוק, ועשרות מיליוני עסקים קטנים זוכים לכלי צמיחה שקודם לכן היו זמינים רק לעסקים גדולים. אבל ברור שלא עשינו מספיק כדי למנוע ניצול לרעה, וזה נכון לפייק ניוז ולפרטיות", ציין צוקרברג.

לדבריו, "זה לא מספיק לחבר אנשים, אנחנו צריכים לוודא שהחיבור חיובי ושהוא מקרב אנשים. אנחנו צריכים לודוא שלא משתמשים בקול שאנחנו נותנים כדי להפיץ מידע מוטעה. אנחנו צריכים לוודא שגם מפתחים מגינים על המידע של אנשים. אנחנו מרחיבים את תפיסת האחריות שלנו, כדי להבטיח שימוש ראוי בכלים שלנו".

צוקרברג ניסה להסביר גם למה החברה לא פעלה מוקדם יותר כדי להגביל גישה של אפליקציות חיצוניות למידע. "באותו זמן, ואני לא מנסה להגן על זה, חשבנו שהעבודה שלנו היא לתת כלים ושזו אחריות של אנשים לבחור איך הם משתמשים בזה", הסביר. "זה היה שגוי להחזיק בתפיסה מוגבלת כזו. בהתחשב במה שאנחנו יודעים היום, כולל המקום שלנו בחברה, אנחנו מבינים שאנחנו צריכים להתייחס לאחריות שלנו בצורה רחבה יותר. לא רק לבנות כלים, אלא גם לקחת אחריות על התוצאה של השימוש בהם".

בתשובה לשאלה האם מישהו פוטר בעקבות הפרשה השיב מנכ"ל פייסבוק כי הוא לוקח על עצמו את מלוא האחריות, "בסופו של יום זו האחריות שלי. אני הקמתי את המקום, אני מנהל אותו ואני אחראי למה שקורה. אני לא רוצה להפיל על מישהו אחר טעויות שעשינו כאן".

צוקרברג הבהיר עם זאת כי לדעתו הוא עדיין האדם המתאים ביותר להוביל את פייסבוק. "החיים הם למידה מהטעיות ולהבין איך להתקדם", אמר. "הרבה פעמים שואלים אותי מה הטעויות המוקדמות שעשית, מה היית עושה אחרת. המציאות היא שכשאתה בונה משהו חסר תקדים כמו פייסבוק, יהיו פאשלות. אם לא זה, אז משהו אחר. אף אחד לא יהיה מושלם, אבל אנחנו צריכים ללמוד מהטעויות ולהתפתח. זה חשוב לזכור שהמטרה שלנו היא ליצור מוצר שמשפר חיים של אנשים, ושמיליארדי אנשים אוהבים את השירות כי הוא נותן להם ערך אמיתי. זה משהו שאני גאה בו".