סיפורו של צאר סלטן
סיפורו של צאר סלטןצילום: יחצ

זה יקרה לראשונה בישראל כאשר בית האופרה סטניסלבסקי, מבתי האופרה הנחשבים במוסקבה, יעלה במסגרת עונת האופרה הישראלית בביצוע ראשון את האופרה הרוסית "סיפורו של הצאר סלטן" על פי הפואמה המפורסמת של פושקין אותה כתב בשנת 1831, ומוסיקה מאת ניקולאי רימסקי קורסקוב.

הפיכתה של האגדה "סיפורו של הצאר סלטן" לאופרה בשנת 1900 בידיו של המלחין רימסקי קורסקוב, יצרה את אחת היצירות המוכרות והאהובות ברוסיה, אשר דורות של ילדים גדלו עליה מאז בוצעה לראשונה. הקטע המוסיקלי "מעוף הדבור" באופרה הפך לאחד הקטעים הקלאסיים הידועים בעולם כולו (מוכר כ'מעוף הדבורה').

ההפקה הקלאסית של אלכסנדר טיטל, שמכהן כמנהל האמנותי והכללי של בית האופרה סטניסלבסקי, זכתה להצלחה גדולה ברוסיה . זוהי הפקה קסומה ומרהיבה שבה המשתתפים מגלמים אנשים בוגרים, ילדים, בעלי חיים, ים, עצים, וציפורים. הדמויות משנות פניהן ללא הרף והקהל נשבה בחוויה הקסומה.

האופרה,מגיעה לארץ עם מיטב הסולנים, התזמורת והמקהלה של בית האופרה סטניסלבסקי, אליה יצטרפו 30 ילדי מקהלת 'העפרוני' הישראלית.

העלילה מספרת על שלוש אחיות, אשר הצעירה בהן נבחרת על ידי הצאר סלטן להיות לו לאשה. שתי האחרות מקבלות את תפקיד הטבחית המלכותית ותפקיד הטווה המלכותית. הן מקנאות באחותן וכשהצארינה יולדת את בנה, הנסיך גווידון, הן משליכות אותה יחד עם התינוק לים בתוך חבית.

התינוק גדל ומתבגר בתוך החבית ומתחנן לגלים שישמרו עליהם ולא יפגעו בהם לרעה. הים נענה לבקשתו ומביא את החבית לחוף. האם והנער מתיישבים באי אליו הגיעו, והנסיך הצעיר בונה לעצמו חץ וקשת ויוצא לצוד. על הדרך הוא רואה נשר התוקף ברבור לבן יפהפה. הנסיך יורה בנשר ללא היסוס, ואז הברבור מגלה לנסיך שהוא בעצם נערה יפה והוא הצילה מידי מכשף אכזר. הברבור/נערה מבטיח לנסיך שלא ישכח את מעשה החסד שלו.

בעזרת הקסמים של הברבור, הנסיך מקים באי ממלכה מפוארת. כעבור זמן מלחים של הצאר סלטן מגיעים לאי, נפעמים מהקסם שלו וחוזרים ומספרים לצאר על הממלכה המופלאה. מוקסם מהסיפורים, הצאר סלטן מבקש להפליג אל האי אך הטבחית והטווה מנסות למנוע זאת ממנו בעזרת סיפורי נפלאות על מקומות אחרים בהם עוד לא ביקר. לבסוף מפליג הצאר סלטן אל האי ושמח לגלות שם את אשתו, אותה חשב למתה ואת בנו שלא פגש מעולם.

על האופרה הזו אמר רימסקי - קורסקוב שהיא דורשת "להטטנות מוסיקלית מצד התזמורת". בנוסף היא דורשת גם סוג של להטטנות תיאטרלית בשל ריבוי הדמויות הקסומות ועולם האגדות שאליו נשאב הקהל.