שישה מיליון אחים
שישה מיליון אחיםצילום: מתוך עטיפת הדיסק

באולם המוזיקה של אוניברסיטת בר אילן יתקיים היום (ראשון) בערב מופע הסיום של שנת 2018 של פרויקט המעודד בני נוער לשתף חוויותיהם מסיור במחנות ההשמדה בפולין באמצעות יצירה אמנותית תרבותית של כתיבת שירה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אחד היוזמים, יורם דורי, בעברו מיועציו של הנשיא המנוח שמעון פרס, המספר כי הרעיון למיזם כולו החל בנסיעתו של שמעון פרס לביקור בטרבלינקה. יוסף אבי יאיר אנג'ל, המכונה ג'וחא, פנה לדורי לפני הנסיעה ואמר שאחרי שבנו, יאיר, לוחם השייטת, נפל התגלה במגירות שיר שכתב בעקבות ביקורו במחנות ההשמדה והוא מבקש שהשיר ששמו 'שישה מיליון אחים' יוקרא שם.

"ב-2015 בדרך חזרה מביקנאו נזכרתי בשיר ופניתי לידיד, משה יוסף, שישב לידי ואמרתי לו שידוע לי על שיר של בן של חבר, אם הוא יודע על מישהו שיוכל להלחין והוא הציע שהוא עצמו ילחין את השיר". לאחר שהשיר הולחן הוא הושמע למשפחתו של יאיר ז"ל, "וההתרגשות הייתה עצומה". בהמשך הוא הוצע לדוד דאור שביצע אותו במצעד החיים ב-2016, "מיד לאחר מכן עלה הרעיון לעשות זאת לסוג של פרויקט, להנציח את החוויות בכתיבת שירים".

"ב-2017 קיבלנו 60 שירים. צוות מקצועי בחן אותם באופן אנונימי. נבחרו 11 שירים שמתוכם שישה הולחנו וחמישה יושמעו הערב. אחד מהם על ידי שי אברהמסון, החזן הצבאי הראשי לשעבר", מספר דורי המביע תקווה שהשירים יהפכו לפס הקול של ימי הזיכרון בעתיד ובמקביל יהוו בסיס למחקר על השפעת טראומת השואה על הדור הצעיר. דורי מביע תקווה שהמסורת החדשה תגיע גם לבתי ספר יהודיים ברחבי העולם.

"הגענו למסקנה שאחת המטלות החשובות שיש לאנשים כמונו היא לגרום לכך שיישאר אצל הדורות הבאים זיכרון כלשהו של מהשואה ושלא יחזור על עצמו אירוע טראגי כזה של השמדת עם", אומר דורי וכשהוא נשאל אם השירים מבטאים את מה שהיה במחנות או את מה שעובר על הנוער של ימינו אלה, הוא משיב: "זו החוויה של נער או נערה בני 16-17 ומה שהם מרגישים באושוויץ, טרבלינקה, מיידנק או כל מחנה השמדה אחר. הם מבטאים בשיר את מה שהם חווים, בין אם זה רצח ילדים ביער או בכיו של רב, זה בא לבטא את החוויה הקשה כל כך והנוראה שמרגיש ילד במדינת ישראל הריבונית כשהוא חווה ורואה לראשונה בעיניו את מה שקרה במחנות ההשמדה".

מהשיח על האירוע שהוא משיק היום התבקש דורי להתייחס לנחיצותם של מסעות בני הנוער לפולין, מסעות שלא פעם מגיעים לכותרות בעקבות התנהגות וונדליסטית של בני נוער וכיוצא באלה.

"זו שאלה מורכבת ומסובכת ללא הכרעה ברורה. זו חוויה מאוד קשה. אני מכיר את כל הטיעונים בעד והטיעונים נגד, והטיעונים לשני הצדדים כבדי משקל. אני לא מומחה לחינוך או להנצחה, אבל אני יכול להגיד שאי אפשר לשלוח מישהו לסיור במחנות ההשמדה ללא הכנה מוקדמת ראויה וארוכה. רוב בתי הספר מנסים לעשות זאת".

מוסיף דורי ומעיר כי הוא "מכיר את הטוענים שהדבר מוביל להקשחת עמדות והשלכות לחיינו אנו בשנת 2018. זה נכון ואי אפשר להתכחש ואסור להתעלם מההיסטוריה הקרובה שאותה עברנו וזה צריך להשפיע על כל אחד מאיתנו".

ומה באשר לשיח סביב עצם קיומם של משלחות לפולין בעידן בו פולין מנסה להתכחש לעברה? לטעמו של דורי התשובה מוחלטת ואחת: "נכון להמשיך. אם נחליט שלא נשלח משלחות לפולין זה לא יעניש את הפולנים. יש מי שיחשוב שאם לא נשלח משלחות לשם זה יהיה עונש ליהודים כשהנוער לא ילמד מה קרה במקום הזה. אני משוכנע שעם הכנה ראויה ונבונה מראש הביקורים האלה הם ביקורים חשובים, אם ממקדים אותם במטרה החינוכית ולא הופכים את זה לסוג של הפנינג לאחר מכן".