אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

חיל החינוך הזמין את המפקדים בצה''ל לערוך לחייליהם סיור שכולל כניסה למסגדים ולכנסיות במזרח ירושלים, הליכה בתחנות חייו של ישו ולמידה על דמויות מרכזיות בנצרות כפי שהן משתקפות בברית החדשה.

מדובר בסיור חדש יחסית שהוצע למפקדי צה''ל במסגרת סל של סיורים שגובשו על ידי חיל החינוך והנוער. בעקבות פניית ערוץ 7 נגנז הסיור והוא הוסר מרשימת הסיורים שמציע חיל החינוך למפקדים.

הסיור מתואר כ''מסלול מעניין שלוקח את המודרכים למסע בתרבויות השונות וחושף אותם במיוחד לתרבות הנוצרית".

מהלך המסלול בהר הזיתים כולל כניסה אל מסגד העלייה, כנסיית ''פאטר נוסטר'', כנסיית מריה מגדלנה, כנסיית ''בכי האדון'' וכנסיית ''כל העמים''.

כך בין היתר, החיילים שיגיעו אל מסגד העלייה יקבלו הדרכה של חיל החינוך, ממנה ילמדו כי המסגד נקרא כך "על שום עלייתו של ישו השמימה מפסגת הר הזיתים ארבעים יום לאחר שקם מקברו''.

חיילי צה''ל ילמדו גם כי המסגד בנוי מעל קבר עתיק, וכך נכתב בהסבר למפקדים: "במסורת היהודית הקבר מיוחס לחולדה הנביאה הנזכרת בספר מלכים ב', במסורת המוסלמית הקבר מיוחס לראביעה אל-עדאוויה, דרווישית סופית שהגיעה מעיראק לירושלים במאה התשיעית.

"בנצרות - מדובר בנזירה פלאגיה שחיה במאה החמישית, שחקנית יפה ועשירה בעיר אנטיוכיה בטורקיה... שהחליטה להתנצר ולהפוך לנזירה. הקבר הזה הוא אתר מעניין המדגים שאף שהדתות שונות יש להן מסורות בעלות קווים משותפים''.

כנסיית בכי האדון
כנסיית בכי האדוןצילום: ISTOCK

בכנסיית ''בכי האדון'' (דומינוס פלוויט) ישמעו החיילים על ישו שבכה במקום הזה כאשר צפה להר הבית.

במסגרת ההדרכה יוסבר לחיילים כי על מזבח במקום יש פסיפס של תרנגולת ואפרוחים, ''המחשה של דברי ישו על גורל הנביאים בירושלים ועל גורל המקדש (לוקס י''ג, 34; מתי כג, 37): 'ירושלים, ירושלים, ההורגת את הנביאים והסוקלת את הנשלחים אליה. כמה פעמים חפצתי לקבץ את בנייך, כאשר תקבץ התרנגולת את אפרוחיה תחת כנפיה, ולא רציתם. הנה ביתכם יינטש לכם...'."

כנסיית מריה מגדלנה
כנסיית מריה מגדלנהצילום: ISTOCK

בין הכנסיות שבהן יבקרו החיילים, גם כנסיית מריה מגדלנה. בחצר הכנסייה, על פי חיל החינוך של צה''ל, "סלע שבו מראים את סימני החגורה של מרים, אימו של ישו, שנשרה ארצה כשמרים עצמה עלתה לשמיים''.

התחנה האחרונה במסלול היא כנסיית ''כל העמים'' (גת שמנים), המתוארת כ''תחנה מרגשת וחשובה לצליין הנוצרי... מסופר כאשר ישו נצלב כל העצים הרכינו את ענפיהם, סימן לאבל ועצבות, ורק הזית נשאר זקוף כתמיד''.

''העיצוב של הכנסייה'', מסבירים בחיל החינוך, ''נועד ליצור בנו תחושת הזדהות עם כאבו וסבלו של ישו... בצד המרוחק של הכנסייה... נמצא סלע שלידו על פי המסורת התפלל ישו בזמן שתלמידיו נרשמו, כפי שמראה הציור מעליו''.

חופש פולחן וחופש דעה

החיילים שישתתפו בסיור יתוודעו לעובדה שהר הזיתים עמוס באתרים קדושים לשלוש הדתות, "אנחנו כאזרחים וכחיילים צריכים לכבד את קיומם של אתרים אלו, לשמור עליהם ולאפשר את קיומו של הפולחן בהם... גם אם אנחנו מחזיקים באמונה אחרת, חובה עליה לאפשר את קיומם של הפולחן וחופש הדת.

חיל החינוך יסביר לחיילים, "הקיום שלנו כחברה וכצבא תלוי ביכולת שלנו להכיר בזכויות של הפרט לחופש עמדה ודעה, חופש המעוגן גם בחוקי המדינה אבל מחובתנו להגשימו הלכה למעשה ביום-יום. חופש אין פירושו אנרכיה או אי ציות לפקודות. החופש הוא הבסיס לקיומם של הערכים האחרים המופיעים במסמך רוח צה''ל''.

ירושלים בימי ישו

במהלך הסיור יוצג לחיילים שחזור של הר הבית בימי בית שני, והם ישמעו כי בהר הבית עמד בית המקדש המפואר שבנה המלך הורדוס במאה הראשונה לפסה"נ.

מש"קית ההדרכה של חיל החינוך תספר להם כי ''ישו היה במקדש שלוש פעמים בחייו. בפעם הראשונה ארבעים יום לאחר לידתו... בפעם השנייה הגיע ישו לירושלים בגיל 12, בחג הפסח, ישב במקדש ודיבר עם החכמים והרשים אותם בחכמתו (לוקס ב', 50-41), בפעם השלישית הגיע לעיר בסוף ימיו לקראת הפסח.

סיכום הסיור

לאחר שצעדו בתחנות חייו של ישו, החיילים ישמעו בין היתר כי "הצלב ששימש לצליבת ישו נמצא (לכאורה) במאה הרביעית והוצב בפסגת הר הזיתים, וכך הפך מסמל של ביזיון ומוות לסמל של ניצחון ותחייה. הבכי היגון ובגידת יהודה מדגימים ערכים אוניברסאליים של סליחה, אמונה וקבלת רצון האל.

''למאמין הנוצרי הם מציגים גם את שני ההיבטים בטבעו של ישו: האנושי והאלוהי. נבואת 'אבן על אבן' מוכיחה למאמינים שאם הנבואה על החורבן התגשמה, הרי גם הנבואה על חזרתו של ישו באחרית הימים תתגשם. באמונה הנוצרית ישו בא לעולם למען האנושות כולה, מת, קם לתחייה, עלה השמיימה לצדו של האל - ובעתיד יחזור ויגאל את האנושות.

''מעלינו אלפי קברים יהודיים מכל הדורות וגם הם מצפים למשיח. לרגלינו ה'ג'הנם' המוסלמי. הציפייה והאמונה מורגשות כל הזמן בהר הזיתים ביהדות, באסלאם ובנצרות, ומדגישות את מקומו מול ירושלים ומול הר הבית: מכאן עלתה הקדושה לשמיים ומכאן תתחיל הגאולה".

הר הזיתים, כך יוסבר לחיילי צה''ל, ''מהווה מקור להבנת המורכבות הקיימת בין הדתות השונות אשר חולקות אתרים מקודשים משותפים ובתוך כך מיוצרת ביניהם מערכת יחסים מורכבת לעיתים''.

תגובת דובר צה״ל: ״המסלול הינו חלק ממספר תיקי תוכן בירושלים העוסקים במורשת העם והמדינה, מש״קי החינוך יכולים לבחור מבין מספר מערכי הדרכה את החומר אותו יוכלו להעביר לחיילהם בשטח.
מדובר במסלול אחד מתוך כ-150 תיקי מסלול ברחבי הארץ המוצעים למש״קי החינוך באתר״.

ודיע אבו נסאר, יועץ ראשי הכנסיות בארץ, מסר "ארץ הקודש הינה חשובה לשלוש הדתות, היהדות, הנצרות והאסלאם. חשוב מרוד לקדם הידברות וכבוד הדדי בין מאמיני שלוש הדתות ולאפשר לכל אדם חופש ללמוד על האחר".