שטייניץ
שטייניץצילום: חזקי ברוך

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ יגיש בשבועות הקרובים לממשלה את התוכנית להתמודדות עם הבצורת וקידום פתרונות למשק המים תוך קביעת יעדי ההתפלה עד לשנת 2030.

לדברי השר שטייניץ: "התחייבתי בתחילת החורף לקדם תוכנית, שתתן מענה לרצף הבצורות החמישי בישראל במספר דרכי פעולה".

"תוכנית זו גובשה ע"י הגורמים המקצועיים בכדי להתמודד עם המחסור במים בישראל באופן יסודי ומעמיק. התכנית תספק פתרונות לטווח הארוך ולטווח הקצר, וביניהם: הגברת היקף התפלת המים, קידום פתרון לנחלים המתייבשים בארץ והצלת הכנרת, תוך התאמה לגידול באוכלוסייה ולצרכיה. כבר היום המחסור במים טבעיים הוא הגבוה ביותר שנמדד בכ-100 השנים האחרונות, ומביא את מקורות המים בצפון לשפל חסר תקדים", הוסיף.

עיקרי התוכנית שתוגש לאישור הממשלה:

1. הקמת שני מתקני התפלה חדשים בגליל המערבי ובשורק, בכדי להגדיל את כושר הייצור של המים, כך שיתווסף סך של 300 מלמ"ק לשנה לכושר הייצור הקיים. כמו כן, תקודם היערכות לתוספת של 100 מלמ"ק נוספים, כאשר הצורך בתוספת ייבחן בשנת 2020. יעד ההתפלה לשנת 2030 יעמוד על סך של 1000 מלמ"ק. בשנת 2023 יעד זה ייבחן מחדש. במדינת ישראל פועלים כיום חמישה מתקני התפלה המספקים 585 מלמ"ק מים מותפלים בשנה.

2. התכנית לשיקום נחלים, אשר הוכנה על ידי רשות המים ורשות הטבע והגנים, מתמקדת בשיקום של 6 נחלים בצפון הארץ - בצת, כזיב, געתון, נעמן, עמוד וצלמון. התכנית כוללת צעדים מגוונים, המותאמים לכל נחל בנפרד, כגון הפסקת שאיבה ממעיינות אשר כיום מיועדים לחקלאות או לשתייה ומציאת מקור מים חלופי, הקמת תשתית שתאפשר זרימה לאורך הנחל ואגירת המים במורדו, תגבור אספקת המים לנחל ועוד.

3. רשות המים תקדם תוכנית לחיבור האזורים המנותקים מהמערכת הארצית וליצירת אמינות מלאה לאספקת מים באזורים אלו. האזורים המנותקים הינם: מעלה כינרת, הגליל המערבי ורמת הגולן. אספקת המים באזורים אלו מתבססת על מקורות מים מקומיים ללא גיבוי מהמערכת הארצית.

4. קידום האפשרות להזרמת מים מותפלים לים הכנרת מהמערכת הארצית, כך שתתאפשר הזרמת מים בהיקף שנתי של כ-100 מלמ"ק.