ריטלין
ריטליןצילום: ערוץ 7

43% מבני הנוער הדתיים השתמשו בריטלין ללא מרשם, לעומת 29% מבני הנוער החילוניים, כך עולה מסקר אתגר GOOL בגרויות המספק שעורי וידאו לקראת הכנה לבגרויות, שנעשה על ידי מכון המחקר רפי סמית בקרב מדגם מייצג של בני נוער.

ביחס לנתון הארצי בעוד ש43% מבני הנוער הדתיים משתמשים או מכירים חבר שהשתמש בריטלין ללא מרשם רופא – 32% אחוז מכלל בני הנוער בישראל השתמשו כבר בריטלין ללא מרשם.

בנוסף עולה שמתוך 57% מבני הנוער הדתיים שלא לקחו ריטלין ללא מרשם רופא - 82% מהם בהחלט יעשו זאת אם לא יחליטו שהם זקוקים לכדור.

עוד עולה מהסקר של "גול בגרויות" שככל שהגיל עולה כך לוקחים בקרב בני הנוער יותר ריטלין ללא מרשם, 39% מבני ה16 עד 18 לקחו ריטלין ללא מרשם, לעומת 23% מבני ה14-15.

מבחינת חלוקה גאוגרפית עולה כי ירושלים היא בירת הרטלין ללא מרשם: בירושלים יותר מכל אזור אחר בישראל – לקחו בני הנוער רטלין ללא מרשם. 59% מילדי העיר עשו כך. מיד לאחר הירושלמים כ41% מבני הנוער בדרום לקחו רטלין ללא מרשם, 26% מבני הנוער בצפון, 22% מבני הנוער במרכז, ו21% מבני הנוער בשרון. בנוסף עולה כי 26% מבני הנוער הירושלמים שעד היום לא מצאו עצמם מתנסים ברטלין ללא קבלת מרשם – ציינו שבהחלט יעשו זאת באם ירגישו שהם צריכים. לעומתם, ציינו כך 24% מבני הנוער בצפון, 22% מבני הנוער בדרום, 17% מבני הנוער בדרום ו11% מבני הנוער בשרון

לדברי יוחאי טוויג מנכ"ל "גול בגרויות", מדובר בתופעה מדאיגה, "ריטלין הינו תרופה שמותרת לשימוש רק באמצעות מרשם רפואי, מעבר להיבט זה ניתן להסיק מהממצאים שבני הנוער בונים על ריטלין כסוג של 'כדור מרץ', בעוד שבפועל קיצורי דרך אינם דרך נכונה להגיע להישגים כי אם עבודה מאומצת ותרגול של חומר הלימוד. לדבריו, שיטת הלימוד של גול בגרויות – שימוש בווידאו במקום טקסט, מהווה כלי שמקל על הליך הלימוד, לצד שיטות נוספות".