היכל השמות ביד ושם
היכל השמות ביד ושםcourtesy Yad Vashem

"במידה מסוימת, משנה לשנה עולה הקושי להתייחס ליום השואה", פותח הרב יונה גודמן את פינתו השבועית בערוץ 7. לדבריו, מספר קשיים חוברים להם בכל הקשור להתייחסות ליום השואה.

ראשית, לרוב החגים יש מקום משמעותי בתוך הבית. כך פסח בליל הסדר המשפחתי, כך חנוכה בהדלקת חנוכיה במשפחה וכך במידה רבה בימים אחרים, אפילו ט"ו בשבט ופירותיו. ברם, מסיבות שונות נוצרה מציאות בה ליום השואה ('להבדיל') מתייחסים בבית הספר או בתנועת הנוער, וכמעט ואין התייחסות משפחתית.

שנית, משנה לשנה יש פחות ניצולים שיכולים לספר את סיפורם לדור הצעיר ובכך ליצור הזדהות. עלינו לחפש דרכים נוספות כדי 'לחבר' את ילדינו לתודעת השואה. שלישית, ככל שעוסקים במספרים גדולים של מאות אלפי ואף מיליוני נרצחים, עלולים הצעירים לשכוח שכל שם הוא אדם, עם משפחה וחיים מלאים.

נוכח נסיבות אלו, מציע הרב "לעשות מאמץ להתייחס ליום השואה גם בחיק המשפחה. ראשית, לספר מהזווית שלנו מהו יום השואה עבורנו ומה משמעותו. חיוני שישמעו את המחשבות והתפיסות שלנו ולא רק של אחרים. בהמשך, ניתן בין השאר לחבור למיזם מיוחד שהלך והתפתח בשנים האחרונות, המכונה 'שם ונר' ".

לדברי הרב גודמן, מישהי בשם אלישה יעקבי חשה בקשיים הנ"ל, והחליטה מיוזמתה להוביל מיזם בו כל אחד יזכור אדם מסוים שנספה בשואה. "במסגרת המיזם, כל אחד מאיתנו נקרא להדליק נר עבור נספה מסוים. באתר של 'שם ונר' שהיא הקימה יש כבר עשרות אלפי שמות. בתוכם ניתן לעשות חיפוש ולבחור שם לפי ארץ מוצא, עיסוק, גיל וכו'. את השם שבוחרים ופרטיו ניתן להדפיס במחשב הביתי, ולהדביק על נר זיכרון רגיל שקונים במרכול. ליד רוב השמות יש סוג של ברקוד שמאפשר להיכנס לאתר רשמי ולקרוא עוד על האיש או אישה המסוימים".

הרב גודמן מוסיף שמי שמכיר שמות של אנשים שנרצחו בשואה, יכול להיכנס לאתר ולהוסיף אותם, ובכך "להעשיר את המאגר ואת הזיכרון". בדבריו הוא מדגיש שכל שימוש באתר הוא בחינם ושמדובר במיזם "לשם שמים". לדעתו, "מהלך זה, של הדלקת נר לאדם מסוים, מתאים כמובן גם לתלמידים בכיתה בבית הספר או חברים בקבוצה בתנועת נוער, ולא רק למשפחה".

הרב מסביר כי דווקא ההזדהות עם סיפורו של אדם מסוים, עם שם ועיסוק, שנת לידה ואולי פרטים על מקום ומועד הירצחו, יכולים להיות נקודת מוצא למבט רחב יותר, עת ניגש עם הילד למחשב ונחפש מידע נוסף על הקהילה באותה עיירה או על נספי אותו מחנה וכן הלאה.

לסיום אומר הרב כי "דווקא בשנת השבעים למדינה, עלינו להעמיק את הבנתנו גם בנוראות השואה. בין השאר, ראוי לתת ביטוי ליום זה גם בתוך המשפחה, וההצעה להדליק נר לאדם מסוים עשוי להיות חלק מהמהלך הכולל שמבקש לטפח הזדהות מצד אחד, ויחס רוחני נכון מצד שני".