נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: Sasson Tiram/Ministry of Education

בתום עבודה של שנתיים מפרסם היום (ג') משרד החינוך את תכנית הלימודים החדשה בהוראת המקרא שגיבשה וועדת המקצוע למערכת החינוך; לגני הילדים, לבתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והחטיבות העליונות.

התכנית כוללת שינויים עמוקים ורחבים שנועדו להתאים את התכנית לרלוונטיות של חיי התלמידים.

בדברי ההסבר לתכנית הלימודים החדשה ציינו חברי הוועדה בראשותה של פרופ' נילי ואזנה, "בשנת הלימודים תשע"ז דנה ועדת המקצוע של תחום תנ"ך ממלכתי במצב לימודי התנ"ך בכלל, וביחסם של תלמידי ישראל בחינוך הממלכתי ללימודי התנ"ך בפרט. הוועדה הגיעה למסקנה שיש לשנות את תכנית הלימודים בראיה כוללת, לאורך כל שנות הלימודים...התלמידים יפיקו מהתנ"ך רלוונטיות ומשמעות לחייהם...".

התכנית נשענת על עקרונות וועדת שנהר שרואה בלימודי התנ"ך כלי יסודי ומשמעותי להכרת המורשת היהודית והישראלית, האנושית והאוניברסלית, כשהיא קובעת ארבעה עקרונות יסוד לתכנית: 1. דגש על ידיעת הסיפור ותכניו, 2. למידה משמעותית ורלוונטית לחיי התלמידים 3. רצף סוגות ספרותיות והעמקה בהן 4. לימוד עצמי ובחירה.

לשם מימוש העקרונות החדשים, מציינת המפקחת על הוראת המקרא, ענת צידון, "החלטנו לבטל באופן גורף בבתי הספר היסודיים כל חוברות העבודה אשר היוו לאורך השנים האחרונות את הבסיס ללמידת המקרא, והפכו להיות החץ המכוון של הלמידה.

''למידה זו היתה חסרה ברצף שמנע העמקה בסיפור המקראי. במקום זאת, הלמידה החדשה תלווה באתר לימודי חדש וחווייתי. זהו המקצוע הראשון שילווה באתר מיוחד וייחודי ללימוד. חוברות העבודה יבוטלו גם בחטיבה העליונה".

האתר יכלול מהלכי שיעור של כל יחידות ההוראה בתכנית הלימודים בשפה רלוונטית, עם מאגר גדול של סרטונים, מאמרים, מפות (חיבורים אינטראקטיביים לגוגל earth), יצירות תרבות ואומנות וכן כלי הוראה ייחודי בדמות הטקסט התנכי ובו רבדים שונים של ניבים וביטויים, דמויות מנחות, מקומות גיאוגרפיים, קריינות מקצועית, תקצירים ופרשנות.

המורה יוכל להיעזר בבניית שיעור מיטבי, על פי בחירתו. בחטיבות הביניים הלמידה תכלול פרקי למידה עצמית ובהבאתם לתוך הכיתה לדיון וללמידה, בתיכונים תכלול התכנית הרחבה של פרקי החובה ושילוב של למידה רב תחומית מתחומי דעת כמו פילוסופיה וספרות.

שר החינוך, נפתלי בנט, אמר "אנחנו יוצאים היום לדרך עם תכנית חדשה שתחזיר את הספר לעם הספר. מתוך הכרה עמוקה בחשיבותו של ספר התנ"ך, החלטתי על גיבוש תכנית לימודים חדשה במקצוע שתשים דגש על למידה חווייתית וחדשנית שתקרב את המורשת היהודית ללב של תלמידי ישראל.

''התוכנית החדשה מייצרת תהליך למידה משמעותי החל מגן הילדים ועד לכיתה י"ב ומאפשרת לכל תלמיד ותלמידה להיפגש עם התנ"ך באופן חוויתי, דרך סרטים ומחזות, למידה עצמאית בכלים חדשניים, סיפורים ומשלים. זהו מהלך מתבקש לאור חזונם של מנהיגי ישראל בכל הדורות אשר ראו בתנ"ך חלק מהותי בתולדותיו ובזהותו של העם היהודי״, הוסיף בנט.

מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב, אמר כי "תכנית הלימודים החדשה בתנ"ך מייצרת רצף סיפורי, שמעמיק בדמויות ובאירועים. התכנית מחברת את דור העתיד לספר התנ"ך, החשוב שבנכסי צאן ברזל של העם היהודי, ומאפשרת לכל תלמיד להכיר את פרקי התנ"ך באופן חוויתי, חזותי וסיפורי.

''בזכות ביטול חוברות הלמידה ושימוש באמצעים טכנולוגים חדישים, נחבר את לימודי התנ"ך למאה ה-21, ונאפשר לתלמידים להתוודע לסיפור המקראי במלוא עוצמתו ותפארתו", הסביר אבואב.