החסיד האחרון
החסיד האחרוןצילום: שחר קיהן

"החסיד האחרון" הוא סיפור חייו של ר' ישראל יצחק קיהן זצ"ל, מאחרוני חסידי האדמו"ר מפיאסצ'נה.

...ברגעים אלו, ציפיתי למפגש עם הרבי שלי האדמו"ר מפיאסצ'נה שנפשי קשורה בנפשו...עצמתי את עיניי בשנית במטרה שלא לפוקחן עוד לעולם והרגשתי שעובר אני לעולם אחר. חשתי ממש את הרבי שלי מושיט לי את ידו ומוביל אותי. 'לאן? לאן אני הולך?' קראתי לעברו. 'מה יהיה עלינו? מה יהיה על עם ישראל?' שאלתיו. אך הרבי חייך חיוך מנחם בלי להוציא הגה מפיו. הרגשתי שאני נמצא במקום בו הזמן איננו שולט. מקום רגוע ושלֵו..." כך חדור באמונה חזקה בבורא עולם, הצליח לשרוד את התופת הנוראה בימי שואת אירופה.

בספר, פרי עטו של נכדו, הרב שחר קיהן, שזורים יחדיו סיפורו האישי והמשפחתי של ר' ישראל יצחק קיהן יחד עם סיפורה של אומה שלמה בשואה ובתקומה.

הספר מצליח לספר את סיפורו האישי של ישראל יצחק קיהן באיזון מושלם עם הסיפור הציבורי ההיסטורי ובכך הוא מאפשר הצצה לקורות חייו של יהודי שגדל בעולם הישיבות של פולין ועבר את כל דרך היסורים של החיים בגטו, דרך מחנות הריכוז ומחנות העבודה ומסתיים בתקומה אישית ומשפחתית בארץ ישראל.

הייחוד בסיפורו של ר' ישראל יצחק קיהן הוא חוזק האמונה של יהודי בבורא עולם והתמודדותו המדהימה עם הרצון לקיים מצוות במציאות קשה ביותר. מצוות כמו הנחת תפלין, תפילות, בניית סוכה ועוד. מרגשים במיוחד קטעי מזמורים מתפילות יום הכיפורים אותם אנו נוהגים לקרוא ביום הקדוש בבתי הכנסת שלנו באויר ממוזג ובבגדי מחלצות ולהרגיש את העוצמה האישית של אדם הנושא את אותה תפילה בדיוק בתנאי תופת של מחנות הריכוז.

מרתק גם לעקוב אחר סיפור התמודדות של ר' ישראל יצחק קיהן עם המציאות המשתנה ולראות איך יהודי מאמין, חסיד פיאסצ'נה שנולד ולמד בנערותו בתפוצת קהילות אירופה, כיצד לומד הוא תוך כדי תנועה לפתח את היכולת להיות יהודי חדש - יהודי מאמין המגדל משפחה לתפארת שבה מפעמת רוח חדשה של יהדות-ישראלית-דתית-לאומית במדינת ישראל המתחדשת בתקופה של ראשית צמיחת גאולתנו.