נאום נשיא המדינה במצעד החיים

יום הזיכרון לשואה ולגבורה: עשרות אלפי משתתפים, יהודים ולא יהודים מכל רחבי העולם, השתתפו היום (חמישי) ב"מצעד החיים" בפולין,

את המצעד הובילו נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, המפכ"ל רנ"צ רוני אלשיך, ראש המוסד יוסי כהן, ראש השב"כ נדב ארגמן, נשיא פולין, אנדז'יי דודה, יו"ר מצעד החיים, ד"ר שמואל רוזנמן והרב לאו במחווה מרגשת לזכר קורבנות השואה.

המצעד, הגדול ביותר מאז 1988, מציין 30 שנה להיווסדו ו- 70 שנה לקום המדינה.

נשיא המדינה ריבלין אמר בנאומו, "שמע ישראל, ה' אלוקינו, ה' אחד, כך זעקו אחינו ואחיותינו, כאן, במקום הזה. אני עוצם את עיני ועודני יכול לשמוע את בכיית האמהות שילדיהן נקרעו מזרועותיהן. את אימת האבות שאהוביהם נשרפו לנגד עיניהם.

''את הסלקציה הארורה, לחיים או למות. את נביחות הכלבים. את הפקודות מקפיאות הדם של השומרים. 'שנל, שנל', מהר, מהר. הרגו את היהודים, מהר, מהר. עבור גרמניה הנאצית, הם היו רק מספר, נטולי זהות ושם. היעילות הגרמנית מוצתה עד תום. באושוויץ בלבד, עונו, נטבחו, נרצחו, נשרפו, ונמחקו מעל פני האדמה כמיליון ומאה אלף בני אדם, מתוכם כמיליון יהודים''.

ריבלין מתח ביקורת על הניסיונות של מדינות באירופה לטשטש את חלקן בשואת העם היהודי, ''אנו עומדים כאן ויודעים, מן המקום הזה לא נוכל לקוות לצדק. במקום הזה, שספוג באפר אחינו ואחיותינו, לא יצמח עוד צדק. איננו מצפים לצדק באירופה המנסה, מהר מדי, לשכוח, להשכיח, להכחיש, להשמיד ראיות.

''אבל, הזיכרון שלנו, בני העם היהודי, הוא היפוכה של הבהילות הנאצית. אנחנו עם זוכר, הזיכרון שלנו סבלני. כל שעשה לנו עמלק נחרת בזיכרוננו, זכרונו של עם עתיק. נחרתו בזיכרוננו גם אלה שסיעו לעמלק. אלה שעמדו מן הצד, אלה שראו את הארובות העשנות, אלה ששמעו את זעקותינו, ולא נקפו אצבע.

''נחרתו בזיכרוננו, אלה שרצחו וירשו. נחרתו בזכרוננו אלה שחשבו אחרי המלחמה, שדם יהודי הוא זול, הוא הפקר, וטבחו ביהודים ששבו לביתם. יש שואה, ויש מכחישי שואה ומשכיחי שואה, וההבדל בין אלה לאלה - הוא האמת, ואנו הזוכרים, העומדים כאן, יודעים, האמת מארץ תצמח''.

לקראת סיום נאומו אמר ריבלין, ''אני עומד כאן היום כנשיאה של מדינת ישראל, מדינת העם היהודי, ביום הזכרון לשואה ולגבורה. שבעים וחמש שנה למרד גטו ורשה. שבעים שנה לעצמאות ישראל. שלושים שנה ל"מצעד החיים". לפני שלושים שנה, יצא לדרך מצעד החיים הראשון, ומאז, בשיתוף פעולה הדוק עם ממשלת פולין והמוזאון הלאומי של אושוויץ בירקנאו, למעלה מרבע מיליון צעירים, יהודים ולא יהודים, צעדו כאן.

''והיום צעדנו אתם גם אנחנו. שורדי השואה, ניצולי השואה, עדים חיים, צעדו לפנינו, ויחד איתם, צעדו ראשי מערכת הבטחון הישראלית, מפקדי צה"ל, השב"כ, המוסד, המשטרה. בני נוער מכל העולם. לא צעדנו מאושוויץ בירקנאו. לא צעדנו מאושוויץ אחד, לאושוויץ שתיים. צעדנו מהמוות אל החיים. צעדנו מן השואה אל התקומה. צעדנו מאושוויץ לירושלים. כל פסיעה במצעד הזה, היא צעד בהיסטוריה של העם היהודי. עם עתיק ושורד, שהתברך בכוחות יצירה אדירים, בנכסי רוח ומעשה.

''עם שזכה לשוב למולדתו לאחר אלפיים שנות גלות ולחדש בה את ביתו הלאומי, כאומה חופשית במשפחת העמים. עם שנולד בצו: 'לך לך', ממשיך ללכת במצעד החיים. ממשיך להכריז, הנני, כאן, עודני חי. עם ישראל חי!'', דברי הנשיא.

נשיא פולין אנדז'יי דודה נאם בטקס בסיום מצעד החיים, ''שישה מיליון פולנים נרצחו על אדמת פולין במחנות ההשמדה. שלושה מיליון פולנים יהודים, שלושה מיליון פולנים קתולים", סיפר. ''אנחנו נמצאים סמוך לעיירה שלאורך שנים רבות היו סמוך אליה לא מעט אירועים אנטישמיים. העיירה עצמה שמרה על היהודים שלה ולא שיתפה פעולה עם מהלכים אנטישמיים''.

לדבריו, ''פולנים שמרו על יהודים וניסו למנוע זאת ושילמו על כך מחיר. אנחנו, האומה הפולנית לוקחת על עצמה היום את האחריות לזיכרון השואה''.

ראש השב"כ נדב ארגמן במצעד החיים

משלחת אנשי ונשות שירות הביטחון הכללי שהגיעה למצעד החיים יחד עם ראש השב"כ נדב ארגמן, הם כולם דור שני ושלישי של ניצולי שואה. רבים מבני משפחותיהם המורחבות מצאו את מותם באוושויץ, חלקם אף היו ממנהיגי מרד גטו ורשה.

בין הצועדים, ר', נכדו של יהושוע אשר היה פרטיזן בארגון אצ"י, אחד ממובילי מרד גטו ורשה (בהיותו נער). ר' הוא דור שלישי של אנשי ביטחון, משמש כיום בתפקיד מודיעיני סיכולי בשב"כ סיפר כי סיפורי הגבורה על סבו היוו השראה עבורו לקריירה הביטחונית אותה ממלא כיום.

עוד משתתפת במשלחת אנשי השב"כ , ע' - ראש ענף מודיעיני אשר אמה היא ניצולת שואה מצ'רנוביץ שברומניה אשר נשלחה לגטו ברשד בטרנסניסטריה. המלחמה הפרידה בין בני המשפחה לאביהם. לאחר שעלו לישראל והיו בטוחים כי אב המשפחה הוצא להורג, גילו באמצעות מדור חיפוש קרובים כי האב נותר בחיים, המשפחה התאחדה בארץ.

עוד צועד במשלחת השב"כ, ג', אשר סבתו שושנה, היום בת 93, היא ניצולת מחנה אוושויץ וצעדות המוות. אביה ואחיה הקטן נרצחו באושוויץ. עלו ב48 לארץ ישראל. אחיו של ג' הוא תא"ל בצה"ל אשר צועד גם הוא היום במשלחת הנשיא במצעד החיים 2018. שני נכדיה של שושנה, משירות הביטחון הכללי ומצה"ל צועדים היום יחד על אדמת מחנה ההשמדה.

ראש השב"כ נגד ארגמן אמר כי ''לפני 70 שנה בגטו לודז' מתו מרעב סבא וסבתא של אימי. 70 שנה אחרי אני עומד כאן עם משלחת של ראשי מערכת הביטחון הישראלית בראשות נשיא המדינה ועובדי הארגונים, במקום הנורא הזה שבו נרצחו מעל מיליון יהודים.

''באנו לכאן על מנות לזכור ולהשתתף במצעד, מפעל הזיכרון יוצא הדופן הזה, באנו לכאן על מנת להצדיע לגבורת הניצולים שניצלו מהתופת, עלו לארץ ישראל, לחמו במלחמת העצמאות, הקימו מדינת חזקה לתפארת עם צבא חזק, עם כלכלה מפוארת, עם טכנולוגיה יוצאת דופן.

"לעמוד כאן היום ולקחת חלק במפעל המיוחד הזה זה דבר מיוחד במינו, מרגש מאוד ובאמת כבוד מאוד לשירות הביטחון הכללי. נמשיך לבצר את ביטחון מדינת ישראל ולהבטיח ביטחון לעם ישראל'', הוסיף, ארגמן.