תוקפת. חיות
תוקפת. חיותצילום: הלל מאיר/TPS

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נשאה היום (ראשון) דברים בהרצאה השנתית לכבוד עצמאות ישראל במרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה באוניברסיטת תל-אביב.

בהרצאה התייחסה חיות לביקורת הנמתחת בנושא הביקורת השיפוטית על חקיקת הכנסת, ולניסיונות לשנות את המצב החוקי בנושא.

"עקרונות יסוד חשובים נוספים שמשמיעה לנו שיטת המשטר הדמוקרטית הם – ההכרה במעמד החוקתי של חירויות האדם וקיומה של ביקורת שיפוטית אשר לה תפקיד חשוב במערך האיזונים והבלמים המיועד להגנה על חירויות אלה", ציינה חיות.

לדבריה, "כל העקרונות הללו הם החוליות החיוניות המקשרות בין חלקי החברה השונים ובשמירה עליהם אנו כשופטים רואים את עיקר תפקידנו. בכך, על פי תפיסתי, תורמת הרשות השופטת תרומה חשובה ומשמעותית ללכידות החברתית כערך העומד בפני עצמו וכמטרה שיש לחזק ולשמר".

חיות טענה בדבריה כי גישתו של בית המשפט העליון היא סבלנית, "המעיין בפסיקתנו לאורך השנים ימצא דוגמאות רבות שבהן יישם בית המשפט עקרונות של סובלנות... כמו כן נוקט בית המשפט ברגישות, באיפוק ובחתירה להגיע אל פתרונות מוסכמים ופרגמטיים אשר ייתרו את הצורך בהכרעה שיפוטית בסוגיות נפיצות מבחינה חברתית".

אך מנגד ציינה, "חשוב להדגיש כי משאנו מבקשים להתהדר, ובצדק, כלפי עם ועולם בהיותנו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, עלינו לזכור כי אחת הערובות ההכרחיות לכך היא שמירה על מערכת בתי משפט עצמאית, מקצועית ובלתי תלויה המקיימת ביקורת שיפוטית המגנה על עקרונות היסוד החוקתיים של השיטה".

"מדינת ישראל היא מדינה שנולדה מתוך חלום, ובשבעים שנות עצמאותה הגיעה להישגים כבירים ומעוררי השתאות", ציינה חיות, "בכלכלה ובמדע, בחיים המדיניים והשלטוניים, ביכולת ההגנה על גבולותיה ובהעמדת נכסי תרבות ורוח מפוארים לדורות. כל זאת הושג בזכות ולא בחסד – בעמל רב ובהתגייסות, אך לא פחות מכך מתוך התלכדות עיקשת סביב חזון משותף הקושר אותנו לארץ הזאת והמעצב אותנו - ככלות הכול - כחברה אזרחית אחת".

"אנו אנשי המשפט מחויבים למשימה זו עוד מראשית ימי המדינה, אך חשוב לזכור כי זהו תהליך ארוך ומורכב המצריך פעולה משולבת חינוכית, ציבורית, תרבותית וחברתית וכי על כל אחד ואחת מאיתנו לעדור היטב בערוגתו למען הטמעת ערכים אלה והפיכתם לחלק בלתי נפרד מן ההוויה החברתית שלנו", הוסיפה.