עורכות ותחקירניות הטלוויזיה החינוכית "השתחוו" בפני אחמד טיבי לאחר פיגוע התאבדות ב-1995, כך סיפר שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס, שדיבר אתמול (ראשון) באירוע במטה הליכוד.

אקוניס סטה לקראת סוף דבריו מנושא הכינוס – שאלת המשילות בישראל – כדי לדבר על ההטייה הפוליטית של התקשורת הישראלית. הוא סיפר לנוכחים על אירוע שנחקק בזכרונו מהימים בהם הועסק בטלוויזיה החינוכית.

"אשמח לבוא לדיון נוסף בענייני התקשורת הישראלית. ה'הגינות' שלה, ה'פלורליזם' שלה, ה'דמוקרטיה' שלה...שבאמת, אם מישהו חושב מחוץ לתחום הוא ממש מוקצה", אמר השר.

"אני אומר לכם מידיעה אישית. במערכות עיתונים – ואני גדלתי במערכות עיתונים – גם בבית מעריב וגם בקבוצת ידיעות אחרונות, עוד לפני שהחלטתי לפנות לפוליטיקה. מי שקורא תיגר על התפיסה הבסיסית ביותר של השמאל והשמאל הקיצוני בתוך מערכות עיתון, הוא מוקצה", סיפר.

"אני עבדתי זמן קצר בטלוויזיה החינוכית, חצי שנה בתוכנית אקטואליה בשם 'ערב חדש'. אני זוכר את כל התחקירניות אחרי הפיגוע בבית ליד רואות את אחמד טיבי – ומשתחוות לפניו. וכשבנימין נתניהו, יו"ר הליכוד, עלה למסך, ודיבר בתוכנית, הוא קיבל קריאות בוז מאותן עורכות ועורכים ותחקירנים...תקשיבו, זו הייתה תמונה שנחקקה בזיכרוני ואמרתי לעצמי – אני לא אתן לדבר הזה להתרחש. אבל לצערי הדבר הזה עדיין מתרחש מדי פעם".

בדקנו בארכיון תוכניות "ערב חדש" וחיפשנו את התוכנית עליה דיבר השר. בתוכנית ששודרה ביום הפיגוע בבית ליד ובזו ששודרה למחרת לא הופיעו נתניהו וטיבי. ואולם, בתוכנית ששודרה ביום הפיגוע בקו 5 בתל אביב – ב-19.10.94 – הופיעו שניהם, וייתכן אפוא שזכרונו של אקוניס בגד בו קמעא, במרחק של יותר משני עשורים, וכי התכוון לתוכנית הזו. השר אקוניס הסכים איתנו שייתכן שאכן התכוון לפיגוע בקו 5.

ניתן לראות את רשימת עורכות ומפיקות התוכנית בכתוביות שבסיומה.

בפיגוע בקו 5 נרצחו 22 בני אדם, ביניהם ילדים, ונפצעו 104. זה היה אחד מפיגועי ההתאבדות הראשונים בעידן הסכם אוסלו והקשה ביותר שבהם עד לאותו יום.

האירוע בנושא המשילות התקיים ב"מצודת זאב" בתל אביב, ביוזמת עו"ד ליאור קצב ועו"ד סוזי עוזסיני-ארנייה. השתתפו בו, בין היתר, גם ח"כ אורן חזן ועו"ד ששי גז.