חוטובלי
חוטובליצילום: קובי ריכטר/TPS

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי (הליכוד) אופטימית במיוחד בחגיגות ה-70 למדינת ישראל ופורסת את הישגי המדינה בראיון לערוץ 7.

"אתה רואה התפתחות מרשימה בתחום הכלכלי", אומרת חוטובלי בפתח בשיחה, ''בשנותיה הראשונות של המדינה היינו צריכים לייבא כמעט את הכל, היום אנחנו מדינה עשירה יותר עם כלכלה של טכנולוגיות וידע לצד תגליות הגז שתורמות לכך שמדינת ישראל הרבה יותר עצמאית.

''מדינת ישראל הפכה להיות הריכוז היהודי הגדול ביותר וכמעט כל דבר חשוב מבחינת הרוח קורה כאן. הלכנו כברת דרך מהמדינה הקטנה המאוימת בתחילת דרכה למה שאנחנו היום. תשמחו במה שיש, אני אומרת הלל בשמחה".

חוטובלי סבורה שישראל בשנתה השבעים עצמאית יותר גם בענייני חוץ ובטחון, "אין מה להשוות בין עשרים השנים האחרונות מבחינת העוצמה של הלחץ הבינלאומי על ישראל לבין השנים האחרונות שבהן העולם עובר טלטלה מאוד משמעותית.

''פתאום יש הבנה שבמזרח התיכון הבעיה המרכזית זה לא הסכסוך הישראלי פלשתיני אלא בעיה של כוחות רדיקלים שמגיעים היום לאירופה וארה"ב יש עולם שלם שהשתנה. אני לא אומרת שהאו"ם הוא מקום אובייקטיבי למדינת ישראל, ממש לא, אבל כשאני חושבת על האינטרסים מול הממשל האמריקאי הנוכחי שלחלוטין רואה עין בעין את צורכי הביטחון של מדינת ישראל ובצעד היסטורי מעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים ובשבוע הבא אני נוסעת לפראג בירת צ'כיה כדי לנסות להפוך הרבה הצהרות חיוביות שהיו בנושא הזה ולהביא לעוד שגרירויות לירושלים אז אנחנו עדים לשינוי גדול.

''כשבכ"ט בנובמבר הכירו באו"ם במדינת ישראל היו 33 מדינות שתמכו בנו והיום יש לנו קשרים דיפלומטיים עם 160 מדינות, זה אומר משהו על איך מדינת ישראל נתפסת בעולם. יש היום הבנה שישראל נלחמת באיסלאם הרדיקלי שכל העולם סובל ממנו".

חוטובלי מאמינה שגם השסעים בעם הולכים ומצטמצמים, "השמאל הישראלי בקריסה רוב העם מאמין בדרכה של התנועה שאני חלק ממנה כתנועת שלטון בכל מה שנוגע לארץ ישראל ובכל מה שנוגע לנושא של כלכלת שוק חופשי, מה שהביא לפריחה ושגשוג.

''היום אין מחלוקת על השיטה הכלכלית ואפילו בסוגיה מהותית שבמשך שנים הסעירה את המערכת הפוליטית - ההתנחלויות, ויתורים וחלוקת הארץ, רוב העם מבין שחלוקת הארץ היא אסון. הקיטוב הוא בעיקר בתקשורת ובמדיה החברתית, השיח הציבורי נהיה בעייתי אבל במהות, מלחמת האמונות והדעות יש היום התכנסות לכווני חשיבה שהימין הישראלי הפוליטי מתאפיין בהם".

סגנית השר חוטובלי מקווה שבשנת השבעים למדינה תתבצע הפרדת הרשויות בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת, "המהפכה החוקתית החלישה את כוחו של בית המשפט העליון ופגעה בדינאמיקה העדינה בין הרשויות השונות.

''חייבים להחזיר את הפרדת הרשויות למדינת ישראל, הדבר החשוב ביותר לעשות במושב הקיץ הקרוב הוא לחוקק חוק יסוד שפיטה שקובע באופן מפורש שבית משפט חייב להפסיק לקחת סמכויות לא לו ולפסול חוקים תוך כניסה אגרסיבית למערכת הפוליטית.

''הדבר הזה חייב להיפסק ואני חושבת שזה יהיה גם לטובת המערכת הדמוקרטית וגם לטובת האמון הציבורי במערכת המשפט. מוטלת עלינו אחריות לחוקק את אותה פסקת התגברות או לחילופין חוק שפיטה. ברור שקובע את המותר ואת האסור בתוך הדינאמיקה הזאת בין הרשויות הדבר הזה יציל את הדמוקרטיה הישראלית".