נחמיה שטרסלר
נחמיה שטרסלרצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

המועד האחרון שהכנסת קבעה להעלאת גיל הפרישה של נשים חלף לו בשקט בשקט לפני כחודשיים, ובאחרונה הודיעו קרנות הפנסיה ההסתדרותיות הוותיקות כי הן עומדות להיכנס בשל כך לגירעון של 5 מיליארד שקל – משום שבנו, בחישובים שלהן, על העלאת גיל הפרישה לנשים כפי שהובטח.

כדי לממן את הגירעון, הקרנות הוותיקות הודיעו על כוונתן לקצץ את קצבת הפנסיה הממוצעת שהן משלמות בכ-1.5%, או בכ-70 שקל בחודש.

בשיחה עם ערוץ 7 הסביר הפרשן הכלכלי הבכיר נחמיה שטרסלר את הרקע למשבר הנוכחי.

"ב-2003, כשנתניהו נהיה שר האוצר אחת הרפורמות שהוא הכניס היתה הרפורמה בגיל הפרישה. ההסכמה היתה שמעלים את גיל הפרישה לגברים מ-65 ל-67 ולנשים מ-60 ל-64, בהדרגה. הרי בבסיס, נשים חיות גם ארבע שנים בממוצע יותר מגברים – הן חיות 84 שנים בממוצע וגברים 80. זה אבסורד שהן עובדות פחות שנים ולכן צוברות פחות זכויות פנסיה.

"ואת זה צריך לתקן, ותיקנו את זה כמעט כל מדינות אירופה, ואצלנו רצו לעשות תיקון די קטן ולהעלות להן את גיל הפרישה מ-60 ל-64 – וגם אחר כך היתה המלצה של ועדה מקצועית שהוקמה בנושא, להשוות לכולם את גיל הפרישה ל-67 – אבל מה שקרה בפועל זה שאז הצליחו להעלות ל-62 ואת השלב השני של ההעלאה, מ-62 ל-64, לא הצליחו.

הלובי הנשי מכשיל

"למה לא הצליחו? כי יש לובי מאוד חזק של נשים בכנסת שמתנגדות לכך. גם שלי יחימוביץ' גם זהבה גלאון שבינתיים פרשה, גם מרב מיכאלי, אורלי לוי אבקסיס – כולן נגד.

"יש להן טענות אבסורדיות כמו שנשים עובדות במקצועות שוחקים – נשים עובדות במקצועות שוחקים – ואז הן לא יכולות לעבוד כל כך הרבה שנים עד גיל 64. וזה מצחיק לשמוע את זה ש'מקצועות שוחקים' זה מבחינתן מקצועות כמו מורות או אחיות, וכאילו הגברים בכלל מבלים בבתי קפה כל היום – הם לא עובדים בבניין בשמש, הם לא עובדים בתעשייה, הם לא נהגי משאיות שיורדים לים המלח ולאילת ובחזרה, וטכנאים וחשמלאים שרצים בכל הארץ כדי לתת שירות. הם כן יכולים, או נאלצים, לעבוד עד גיל 67 – ונשים לא יכולות עד גיל 64? זה פשוט אבסורד.

"בוועדה המקצועית שקמה וקראה להשוות את גיל הפרישה ל-67 לגברים ונשים, כמו שיש בהרבה מדינות באירופה, ישבו שתי נשים מאוד משמעותיות. היתה שם קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל, והיתה שם אסתר דומיניסיני, שהיתה מנכ"ל הביטוח לאומי, והן הבינו את הצדק שיש בעסק.

"עכשיו נוצר אבסורד שבקרנות הפנסיה הוותיקות שהיו פעם בבעלות ההסתדרות, שיש שם מאות אלפי נשים, רוצים עכשיו לקצץ בפנסיה הצנועה של אלה שמקבלים פנסיה מאותן קרנות כי הקרן טוענת שלפי החישוב שלה, נשים היו צריכות כבר מזמן לפרוש בגיל 64, ובגלל שהן ממשיכות לפרוש בגיל 62 נוצר גירעון בקרנות הללו.

הגברים לא מיוצגים

"הזווית הכי מעניינת היא משה כחלון שאף פעם לא רוצה לריב עם אף אחד – לא רוצה לבצע רפורמות חשובות ומשמעותיות – למשל נגד ההסתדרות או הוועדים הגדולים, וגם לא בנושא הנשים, כי הוא לא רוצה לריב עם הנשים, שישמיצו אותו. וככה, למרות שכל משרד האוצר וכל בנק ישראל וכל הכלכלנים יודעים שזה אבסורד, כחלון לא מגיש את זה לביצוע בחוק ההסדרים באף שנה. וברגע שהוא לא מגיש את זה אז זה נשאר בגיל 62... הוא פשוט מתחמק.

"והן כל הזמן מציגות עוד ועוד דרישות כתנאי להסכמה – כאשר למרבה האבסורד הגברים לא מיוצגים בכנסת – כאילו הם לא עובדים, הם רק חוגגים בבתי קפה ובמסיבות והם לא אלה שנהרגים בכל מיני תאונות עבודה, ואין מי שייצג אותם.

הגברים בכנסת חוששים

"ברור שנשים גם נפגעות מזה, בשתי זוויות. האחת היא שהן חוסכות פחות שנים לפנסיה. אם הן עובדות פחות שנים, הן צוברות פחות זכויות ואז הן כשהן יוצאות לפנסיה מקבלות פחות. שתיים –בשנים שמעל גיל 55, נניח, לא מקדמים אותן לעמדות ניהול כי המעביד אומר לעצמו – 'עד שאני אשקיע בה ואקדם אותה, היא בגיל 62 תגיד לי שלום. אני לא ארוויח את התועלת מההכשרה שלה. אז אחר כך אותן נשים שהזכרנו קודם טוענות ש'הנה יש אפליה, יש פחות נשים בעמדות ניהול ובשכר גבוה'".

"הגברים חוששים מהלובי הנשי שישמיצו אותם ויפגעו בהם. מספיק שהן יגידו שהם פוגעים בנשים ונגד נשים. ואז זה יכול להידבק להם בבחירות הפנימיות או החיצוניות. אז ככה הפכנו למדינה מאוד מפגרת בתחום הזה, כאשר באירופה כבר כמעט השוו בין נשים לגברים, ואם יש פער אז הוא פער מאוד קטן".

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה.