טקס הענקת פרסי ישראל
טקס הענקת פרסי ישראלצילום: עוזי ברוך

פרס ישראל – כמייצג של מדינת ישראל – אמור לבטא את כל מה שהמדינה שואפת אליו ורואה אותו כחזונה. האנשים והנשים הנבחרים לפרס יוקרתי זה, אמורים לבטא במפעל חייהם משהו מחזון המדינה היהודית.

אומר חייהם של הזוכים בפרס, אמור להיות מסוג הדברים שיש עליהם קונצנזוס לאומי רחב כמה שיותר, שכן הפרס ניתן להם על ידי המדינה המייצגת את כלל אזרחיה דורשי שלומה וטובתה.

לכן, כמה מפליא היה לראות את הסופר דוד גרוסמן בין חברי מקבלי הפרס. לגרוסמן לפחות זכות אחת גדולה להיות בקונצנזוס בהיותו אב שכול. המשפחות השכולות בכללן נמצאות בקונצנזוס הישראלי אך רק בתנאי שהן חלק מהקונצנזוס. אם משפחה שכולה בוחרת לה דרך משלה, ובמיוחד דרך הפוכה ומנוגדת לדרך של הקונצנזוס הרי שהוציאה עצמה ממנו. משפחה כזו אינה יכולה להשתמש בדגל השכול כמגן בפני ביקורת נוקבת על כך שבעטה במה שקדוש לחברה בישראל – יום הזיכרון לחללי צה"ל ופעולות האיבה.

כבר היה תקדים לגרוסמן בדמותו של יגאל תומרקין שזכה בפרס ב- 2004. איני יודע אם הפסלים של תומרקין היו בקונצנזוס אך דבריו היו בוודאי מחוץ לו. זכורים לכולנו דבריו הנלוזים והטבולים באנטישמיות על החרדים שמשריצים ילדים ועוד הגיגים מסוג זה. דברים אלו היו ונשארו חמורים, אך איני זוכר שתומרקין דיבר בגנות חיילי צה"ל בעת מלחמה כמו גרוסמן שעשה זאת מספר ימים לפני שקיבל את הפרס.

בדבריו "חיילי צה"ל יורים בחפים מפשע" – הפך גרוסמן את חיילינו לרוצחים, כי מי שיורה בחפים מפשע הוא רוצח. התברר כי גרוסמן שעבורו מדינת ישראל היא כבר "פחות בית" והוא "מתבייש בה" נוכח האירועים בגדר העזתית, טרח בכל זאת לקבל את הפרס מהמדינה שהוא אוהב רק על תנאי, בכדי שאת הכסף יוכל לתרום למיזמים הישראלים-פלסטיניים ולארגון אליפלט שדואג לילדי הפליטים מאפריקה. לא לבני עמו, כמובן.

כשכל אמירה נלוזה יכולה להיפטר באיזו התנצלות מגוחכת בתכנית רדיו, שאינה יכולה לחפות על מה שבאמת הדובר חושב – תומרקין וגרוסמן מקבלים פרס ישראל. כשהחכמה והכישרון מנותקים מן המוסר הפשוט והברור אפילו בקרב הפוסטמודרניסטים - תומרקין וגרוסמן מקבלים פרס ישראל. כשזכות הביטוי של הפרט היא קודש קודשים, גם אם היא מנוגדת לכל מה שרובו המכריע של הכלל חושב ומרגיש – תומרקין וגרוסמן מקבלים פרס ישראל. כששיא התרבות יהיה להדגיש ולהאדיר את הטוב והיפה, הכללי והמקיף, המתחשב בכל מה שחשבו והרגישו כל דורות האומה – נזכה לחתני וכלות פרס ישראל המייצגים נאמנה את מה שמדינת ישראל היא באמת.