דיוויד פרידמן
דיוויד פרידמןצילום: רויטרס

דו"ח זכויות האדם של משרד החוץ האמריקאי לשנת 2018 משמיט, בפעם הראשונה מאז 1967, את המונח "שטחים כבושים" לציון יהודה ושומרון.

הפרק שעוסק במצב זכויות האדם בישראל ובשטחים שכבשה במלחמת ששת הימים נושא את הכותרת "מצב זכויות האדם בישראל, רמת-הגולן, הגדה המערבית ועזה".

בדוחות בשנים קודמות נשא הפרק על ישראל והשטחים את הכותרת "מצב זכויות האדם בישראל ובשטחים הכבושים".

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל, העוסק בקידום זכויות אדם, מתח ביקורת על הדוח כולו ללא קשר להשמטת המינוח. "מלכתחילה הממשל הזה אותת כי הגנה על זכויות אדם לא תעמוד בראש סדר העדיפויות שלו בזירה הבינלאומית", אמרה ג'ואן לין, מנהלת ההסברה ויחסי ממשל בארגון.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר בתגובה כי "הסרת המונח 'שטחים כבושים' היא ההוכחה הניצחת לכך שהכדור תמיד נמצא בירושלים.

מי שמכתיב את סדר היום הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו ולא שום אדם אחר. תמיד הכדור היה בירושלים. גם מי שטען בתקופת אובמה כי ידיו כבולות, ברור לו שבעידן כזה, כשהתפיסה הבסיסית בארה"ב כ"כ שונה, ראש הממשלה יכול לעשות היום כל מה שהוא רוצה וזה תלוי בו. התביעה שלנו לבניית ישובים ביהודה ושומרון, להחלת ריבונות, היא תביעה נכונה, ויש כאן הזדמנות היסטורית שאסור לפספס אותה".

דגן קורא לתנופת בנייה ביו"ש להקמת ישובים חדשים ולהחלת ריבונות. "גם אם תהיינה מחאות מכאן או משם, המחאות הללו לא ישפיעו על התוצאה הסופית. התפיסה הבסיסית בארה"ב היום שונה לגמרי מבעבר, ומאפשרת לראש הממשלה לעשות הכל וזה תלוי בו. עינינו נשואות לראש הממשלה. ולא לבית הלבן. אנחנו מצפים לראות במת"ע (מועצת תכנון עליונה) הקרובה, בדיון בנושא בנייה ביו"ש, את הביטוי הברור לכך שראש הממשלה אכן שייך למחנה הלאומי".