צפו בגילוי וסיכול צוללת מאות מטרים מתחת לפני הים

"השיקו דג!", קורא מפקד ספינת הטילים בקשר, ומשדר הסונאר (מערכת מכ"ם תת-מימית) מוטל אל המים וצולל לעומק של עשרות עד מאות מטרים.

לא רחוק משם, סמוך לחופי ישראל, משייטת צוללת יוונית, מחכה לרגע הנכון בו תעלה לגובה פני הים, תאסוף מודיעין על מטרות בחוף, תטיל מוקשים ותשוב למצולות בלי להיתפס.

בבטן הספינה, שלושה לוחמים צמודים למסכי מערכת הסונאר, עוקבים בדריכות אחר כל אות שמוחזר. ברגע אחד, הם מזהים את המטרה, ולאחר מעקב זהיר הם יודעים לומר בוודאות - תפסנו צוללת.

בשניות אחר כך, הם קוראים לה בשפת קוד בין לאומית לצאת מהמים. משהיא לא מצייתת, פוקדת הקצינה - "טורפדו", וספינת הטילים מדמה את השמדת הצוללת.

כך זה נראה, כששטחה הימי של ישראל הפך לזירת תרגיל המלחמה המשותף לצי הישראלי, האמריקאי והיווני, במסגרת אימון הענק המשותף "נובל דינה". האימון נמשך שלושה שבועות, והתקיים חלקו ביוון וחלקו בישראל.

אך גם רחוק הרבה יותר מהחוף, בדרך מיוון לישראל, היה על הכוח להתמודד עם משימת הגנה על כלי שיט חיוני מפני צוללות. "הסונאר בונה את תמונת המצב מתחת למים", מספר סא"ל הדר גרשון, מפקד פלגה 34, "בהתאם, אנחנו קובעים את כיוון ומהירות ההפלגה, כך שישבשו את פעילות הצוללת וכלי השיט יגיע בביטחה למדינת ישראל".

סמוך לאחר העגינה בישראל, יוצאות הספינות שוב ללב ים. לפתע, מגלה המכ"ם נחיל של כלי שיט שהולכים ומתקרבים לעבר הכוח הרב לאומי. בין זמזום המערכות לקולות המדברים בשפות ובמבטאים שונים בקשר, ניתן לשמוע את קריאת הקרב. לוחמי הספינה נכנסים לעמדות ומתחילים לדמות ירי לעבר מטרות בים.

בפעולה משותפת, הצי העוין מושמד, ורס"ן קובל מתפנה לשוחח עמנו על התרחיש: "שתי צוללות הפליגו במהירות מהנמל, תמרנו ודימו בעבורנו קרבות שטח עם מספר רב של ספינות אויב ממספר כיוונים".

בומים על קוליים נשמעים למרחוק, כשבזה אחר זה שועטים אל עבר הספינות מטוסי קרב בשבעה יעפים (קבוצות). בם נקלטים במערכות הספינה, והלוחמים מדמים לוחמה אלקטרונית ויירוטים.

"מטוסי ה-F16", מסביר סא"ל גרשון, "מדמים טילים מונחים הנורים אל עבר הספינה ואנחנו צריכים להתגונן מפניהם יחד ככוח".

לקראת הערב, הים הפתוח שמחוץ לשטחה הטריטוריאלי של ישראל מחולק לגזרות. בדרום מתמקמות ספינות הטילים של חיל הים, ומתחילות לחפש אחר צוללת יוונית שמסתתרת בשטח.

"הצוללת מנסה לעלות מעל פני המים ולצלם את הספינות שלנו", מסביר רס"ן רן קובל מפקד אח"י רומח. "אנחנו צריכים לאתר אותה ולסכל את משימתה".

למחרת בבוקר, מתפעלים הלוחמים תרחיש של פגיעת טיל בספינה. "יש שני פצועים", מתדרך בקשר סגן עדן אטיה, מפקד צוות חילוץ הפצועים, "הם סובלים מפציעות ראש ומכוויות קשות. אני ממליץ על פינוי של אחד הפצועים לספינה היוונית".

בדקות הבאות, מזניקים היוונים ספינת גומי ממונעת, שמפנה את הפצועים ומובילה אותם לחדר הניתוח בספינה היוונית.

התרגיל נערך בשיתוף פעולה עם מסוקים ישראלים ויוונים, ועם מטוס אמריקאי, בעלי אמצעים מתקדמים לגילוי והשמדת צוללות. "הקשר בינינו ובין הצי היווני", מתאר רס"ן קובל, "מתחזק השנה באופן משמעותי והדבר ניכר בתרגיל".

"השנה התקדמנו ברמת שיתוף הפעולה ובמורכבות התרחישים", מדגיש סא"ל גרשון, "התרגיל העלה את הרמה המבצעית שלנו, ואני יודע שבחירום, אם נידרש לזה, נוכל להביא תוצאות מבצעיות".

את דבריו, מסיים סא"ל גרשון במסר לציים שעקבו מקרוב אחר האימון: "זו הזדמנות מעולה להראות לכל מי שצופה על התרגיל את היכולות הגבוהות של זרוע הים, לפעול גם רחוק מנמל הבית שלו בחיפה ובכל תנאי מזג האוויר".