ביטחון ישראל הוא חלק מהאינטרס שלנוחדשות עשר

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל העניקה ראיון בלעדי לחדשות עשר ובו שורת התייחסויות של מנהיגת גרמניה, המנהיגה החזקה והמשפיעה בעולם, לסוגיות המרכזיות שביחסי ישראל-גרמניה והמזרח התיכון.

מרקל מתייחסת בין היתר למתיחות הגוברת בין ישראל לאיראן ואומרת "אני יכולה להבין את הדאגה הגדולה בישראל ממה שאיראן עושה. יש לנו דעות שונות בקשר לשאלה אחרת – איך ניתן הכי טוב למגר את זה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סבור שהסכם עם איראן לא מספק את הביטחון שהוא היה רוצה עבור ישראל.

''אנחנו בדעה שעדיף שיש לנו את ההסכם הזה, גם אם הוא לא מושלם, מאשר בלי הסכם בכלל. על כך נמשיך לדון. גרמניה תקפיד מאוד על כך שההסכם יכובד, אבל זה לא מטפל בכל הבעיות. אנחנו מאוד מודאגים מתוכנית הטילים הבליסטיים של איראן. לכן אנחנו מנהלים שיחות, גם עם בריטניה, צרפת וארה"ב בנושא הזה", אמרה.

בריאיון שנערך בלשכת הקנצלרית בברלין, נשאלה מרקל על אודות החלטה שלא לקחת חלק במתקפה האמריקנית-בריטית-צרפתית לפני כשבוע בסוריה, בתגובה לשימוש שעשה נשיא סוריה, אסאד בגז נגד בני עמו, ואמרה: "זה חשוב בעיניי שאנו עושים הכול למנוע את התפוררות אמנת הנשק הכימי. כלקח ממלחמת העולם הראשונה, ולאחר מכן שוב, שמו את האיסור על שימוש בנשק כימי מאוד גבוה על סדר היום.

''בברית המערבית יש לנו חלוקת עבודה, יש דברים שמדינות כמו צרפת, בריטניה וארה"ב עושות, כמו במקרה הזה (המתקפה האמריקנית-בריטית-צרפתית על אסאד). יש דברים אחרים שבהם ארה"ב, או מדינות אחרות מברכות אותנו על כך שאנו עדיין באפגניסטן, למשל, או על כך שאנחנו לוקחים אחריות במאלי ... אנחנו אמרנו שהפעולה הזאת (של המתקפה) הייתה הכרחית והייתה גם מידתית".

מרקל מתייחסת בריאיון גם להתחזקות האנטישמיות באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, "העובדה שלא הצלחנו עדיין למגר את האנטישמיות לחלוטין – מעיקה עלינו. יש לנו תופעות חדשות, כמו הפליטים, או בני אדם ממוצא ערבי אשר מביאים עימם צורה שונה של אנטישמיות לארץ (לגרמניה).

''אבל לצערנו, אנטישמיות הייתה גם קודם לכן. אנחנו מצטערים מהעובדה שגם עשרות שנים לאחר הקמת הרפובליקה הפדראלית אין גן ילדים (יהודי), אין בית ספר ואין בית כנסת ללא שמירה משטרתית".

כאשר מרקל נשאלת מדוע לא תפעל כפי שפעל הנשיא טראמפ, ותודיע אף היא על העברת שגרירות ארצה לירושלים, היא משיבה – "אני סבורה שאנחנו צריכים להמשיך לעבוד לכיוון של פתרון 'שתי מדינות לשני עמים', למרות הקושי הרב ומיעוט ההצלחות. הסטטוס של ירושלים יכול להיקבע רק בהקשר הזה, לכן אנו לא מעבירים את השגרירות לירושלים. אנחנו רוצים מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית, אבל אנו רוצים גם מדינה ברת-קיימא עבור הפלסטינים".

כאשר מרקל נשאלת "עם ירושלים כבירה פלסטינית?", היא משיבה – "על זה צריך לנהל מו"מ. זה הרי בדיוק הקושי, והייתי רוצה שהיו מתנהלות שיחות פוליטיות בנושא". קנצלרית גרמניה מתייחסת לקיפאון במגעים בין ישראל לפלסטינים והמשך הבנייה בהתנחלויות ואומרת – "המצב חייב להדאיג אותנו".

מרקל מפתיעה בסוף הריאיון כאשר היא מעדכנת שבכוונתה לבקר בישראל בחודשים הקרובים: "כבר זמן רב שלא הייתי בישראל. לכל המאוחר אגיע לישראל במחצית השנייה של השנה הזו. אני רוצה למסור בשמי ובשם הממשלה שלי איחולים למדינת ישראל לכבוד יום ההולדת ה-70.

''ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. לכן ישראל היא מדינה שבה השיגו הרבה הישגים ע"י האבות המייסדים, אבל גם ע"י האזרחים היום. ישראל שוב ושוב מאוימת בביטחונה, ולכן אני שוב ושוב הדגשתי, גם בשל האחריות המתמשכת שיש לנו בעקבות השואה, שהביטחון של ישראל הוא חלק מהאינטרס הלאומי של גרמניה".