איזנקוט וליברמן
איזנקוט וליברמןצילום: פלאש 90

שר הביטחון והרמטכ"ל הכריעו היום (שני) כי קרית המודיעין של צה"ל תוקם במיקומה המקורי בצומת שוקת שבנגב והמכרז להקמתה ייצא לדרך.

בשנה האחרונה השלימה מערכת הביטחון את ההיערכות לפרסום המכרז המורכב, להעתקת ליבת המודיעין של צה"ל לנגב.

בצה"ל אומרים כי "מורכבות הפרויקט נובעת לא רק מהצורך ביצירת תשתית חדשנית ופורצת דרך עבור יחידות העילית הטכנולוגיות של צה"ל, אלא גם ואולי בעיקר, מהאתגר הגדול בשימור ההון האנושי".

לאור הקושי לסכם עם משרדי הממשלה מענה תחבורתי ראוי למיקומה המתוכנן של הקריה ב'צומת שוקת', הוחלט לבקשת ראש הממשלה לדון שוב במיקומה של קרית המודיעין ולבחון חלופה להקמתה בצפון העיר באר-שבע.

בשבועות האחרונים נבחנה חלופה זאת מול כל הגורמים האזרחיים הרלוונטיים, לרבות עיריית ב"ש ומוסדות התכנון. "גם לאחר בדיקה זו, עמדתנו היא כי חלופת היסוד בצומת שוקת הינה החלופה הזמינה, המעשית והמתאימה ביותר", כתבו שר הביטחון והרמטכ"ל לראש הממשלה.

הם הוסיפו כי "עמדת מערכת ביטחון היא כי הסיכונים והעלויות (בזמן, תקציב ותכולות הקריה) מהווים מחיר העולה על התועלת במיקום המוצע בצפון העיר ב"ש ולכן עמדתנו היא כי נכון לאשרר את מיקומה של קרית המודיעין בשטח לקית כמתוכנן".

עוד כותבים שר הביטחון והרמטכ"ל לראש הממשלה: "כידוע, ליבת יכולות המודיעין של צה"ל, שאין צורך להכביר מלים בחשיבותן הלאומית, טמונות בנשות ואנשי אמ"ן. מדובר בעיקר במשרתי קבע בעלי מסוגלות תעסוקתית גבוהה ביותר, אשר קיים חשש ממשי שללא יצירת מעטפת תומכת הולמת (בתחומי התחבורה, המגורים ומענקי המעבר) יעדיפו שלא להיוותר במערך במיקומו החדש בנגב וימצאו את מקומם בתעשיות עתירות ידע המתגמלות את עובדיהן בהתאם, מגמה שאף הואצה באחרונה. מובן שמצב זה יסכן את שימור יכולות אמ"ן כנכס אסטרטגי".

במכתבם לראש הממשלה מבקשים שר הביטחון והרמטכ"ל לקדם החלטת ממשלה כוללת ומחייבת את כלל משרדי הממשלה, ובראשם משרדי האוצר והתחבורה כדי להגדיל את האטרקטיביות של הפרוייקט.

ההחלטה המדוברת אמורה לכלול פתרון תחבורתי שיתבסס בעדיפות ראשונה על חיבור רכבת ישיר בין מרכז הארץ לקרית המודיעין, מעטפת פרט שתסייע בשימור ההון האנושי בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקלים וכן מעטפת מגורים תומכת הכוללת פתרונות חינוך, תעסוקה לבני ובנות הזוג ועוד.