נס בברז
נס בברזצילום: istock

הצפי הוא אמנם לעוד כמה ימים בודדים של מעט גשם, אך ניתן בהחלט לקבוע שהחורף מאחורינו ובסיכומו של החורף החולף מצב המים נראה עגום מתמיד.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אורי שור, דובר רשות המים, המתאר מציאות קשה. "זו עונת גשמים שחונה חמישית", אומר שור ומוסיף כי "הביקוש למים בישראל הוא גדול מהממוצע. הסיבות לכך הן שהאזור מקבל פחות גשם מדי שנה וניתן לראות את זה בטבע, כשאחת הדוגמאות הבולטות הן הכינרת שכמעט ולא שואבים ממנה כלום כבר שלוש שנים והמפלס יורד. אנחנו מתחת לקו האדום התחתון בסוף החורף!", הוא מחדד ומזכיר כי כעת "יש לנו קיץ שלם לעבור. רק מאידוי, המפלס יורד בקצב של סנטימטר ליום".

"ככל שהביקוש הולך וגדל הפער הולך וגדל גם הוא, כך שחייבים להתייעל בשימוש כאורח חיים קבוע". לדברי שור "זה שיש לנו מים בברזים זה קסם".

ואולי, שאלנו, התחושה ברחוב הישראלי שמים מותפלים מהווים רשת ביטחון ולכן מצב הגשמים אינו מטריד כל כך? על כך משיב שור ואומר: "המים המותפלים הם באיכות טובה מאוד. יותר מחצי מהמים בישראל מיוצרים בידי אדם. בלי זה לא היה לנו מים בכלל, כך שברור שהטכנולוגיה מסייעת אבל היא לא חזות הכול".

את עמדתו זו הוא מנמק במספר סיבות: "תהליך ההתפלה הוא תהליך יקר מאוד ,וככל שנתפיל יותר מחיר המים בהכרח יעלה. תהליך ההתפלה הוא גם צרכן אנרגיה גדול ואנחנו קצרים באנרגיה. זה לא נכון גם סביבתית כי מתן התפלה תופס חוף ומייצר תוך שהוא עושה דברים לסביבה".

על התנהלותו של הצרכן הישראלי בזירת המים, אומר שור כי "צרכני המים בישראל הם מאוד נבונים וטובים ויודעים לפעול נכון וזה הוכח במשך השנים. עם זאת יש התרופפות מסוימת וצריכה מוגברת של מים, ונצטרך לרסן את הצריכה הזו. הצריכה הזו נובעת מירידה בתעריפים ומההתפלה שנתנו לציבור תחושה של חופש".

בדבריו מזכיר אורי שור כי "יש עדיין הרבה מטעים שזקוקים למים, יש הרבה דשאים וגינות שצריכים מים, בעל חיים ונחלים צריכים מים והחורש הטבעי צריך מים. ברור שכל טיפה מבורכת ומאחר וכך עלינו לשמור על כל טיפה אם אנחנו רוצים לשמור על ארץ ירוקה ומתפתחת".

באשר לתופעת היובש הכוללת בישראל אומר שור כי "רצף כזה של חמש שנים שחונות הוא מאוד נדיר. ההסתברות היא פחות משני אחוז בלבד. בשל ההשקעות האדירות במשק המים כמעט ולא הרגשנו את זה בבית למרות המצב הקשה. למען ההשוואה, בדרום אפריקה ששם האזור דומה אקלימית לשלנו יש אצלם הקצבה של מים, חמישים ליטר לנפש ליום בלבד, למקלחות, שירותים, שטיפה ושתייה. אנחנו לא שם כי אנחנו מתקדמים הרבה יותר מרוב העולם, אבל כמות המים מוגבלת וגם אם היא לא הייתה מוגבלת אין שום סיבה בעולם לבזבז. ללא מים אין חיים ואין פיתוח וחייבים להתנהל אתם במשורה ובתבונה".