הרב דוד לאו
הרב דוד לאוצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, קורא היום (שלישי) ליהודי גרמניה שלא להסיר את הכיפה מראשם ולהמשיך לשאת את הסמל היהודי בגאון.

בעקבות קריאות שפורסמו בקרב יהודי גרמניה, שנתבקשו "שלא לחשוף את הכיפה שלראשם", פנו יהודים מגרמניה לרב לאו בשאלה כיצד לנהוג.

במענה לפנייה הדגיש הרב הראשי כי הוא קורא ליהודים מכל רחבי תבל לעלות לארץ ישראל, אך כל עוד הם נמצאים בגרמניה ובמדינות העולם, וכן תיירים שנוסעים לשם, עליהם להמשיך בגאון עם הסמל היהודי של הכיפה ולא להסיר אותה.

הרב הראשי הוסיף כי הדרישה לא צריכה להיות מופנית כלפי היהודים להסיר את הכיפה מעל ראשם.

לדבריו, יש לדרוש מרשויות החוק בגרמניה לוודא את בטחונם של היהודים ברחבי המדינה. הרב לאו הוסיף כי יפנה בעצמו במכתב מיוחד לשלטונות הגרמניים בנושא.

דבריו של הרב לאו מגיעים כאמור בתגובה לדבריו של מנהיג הקהילה היהודית בגרמניה, יוסף שוסטר, אשר המליץ היום ליהודים במדינה להימנע מחבישת כיפה בערים גדולות על רקע התגברות האנטישמיות ותקיפת צעיר יהודי בברלין בשבוע שעבר.

בריאיון לרדיו ברלין אמר שוסטר כי בעת שגרה הוא תומך בחבישת כיפה כדי ''להראות את האמונה בגלוי ובהתלהבות'', אך בתקופה רגישה כמו זו הוא ממליץ לאנשים פרטיים שלא להסתובב עם כיפה ברחובות הערים.

"אני ממליץ לחבוש כובע, או כיסוי ראש אחר", אמר שוסטר והדגיש כי תקיפת היהודים בגרמניה אינה נובעת רק מאנטישמיות. ''זה מגיע גם עם גזענות ושנאת זרים. חייבים לעצור את התופעות האלו מיד".

נציין כי רב הקהילה היהודית בברלין, הרב יהודה טייכטל, הביע אף הוא התנגדות להמלצתו של שוסטר, "להתחבא ולהתנער מהזהות היהודית - זה לא פיתרון. צריך להמשיך ולהתהלך כיהודים גאים ובמקביל לעשות הכל בכדי להילחם בתופעת האנטישמיות".