כשרות בעין הסערה
כשרות בעין הסערהצילום: ISTOCK

ראש תחום מדיניות ציבורית בפורום חותם, אבנר פורת, מתייחס ביומן ערוץ 7 לסערת מסעדת הפסטה בפתח תקווה שבעליה בחר לעבור מכשרות הרבנות להשגחת ארגון רבני צוהר.

את השיחה עם פורת פתחנו בשאלה אם כשהועלה הפוסט נגד המסעדה נלקחה בחשבון הסערה שעשויה להתעורר בעקבותיו. "הועלה פוסט על הסניף שלהם בפתח תקווה כי מישהו הבחין במעבר שלהם מהרבנות לצוהר. היה ברור שזה יעורר הדים, אבל בהחלט לא בהיקפים שזה עורר ברשתות".

כשנשאל אם נלקחה בחשבון האפשרות שהפוסט יגרוף אחריו תמיכה ואהדה לבעלי החנות, כפי שטען מנהל המקום, משיב פורת ואומר כי "פרסום, כשהוא עולה, הוא משפיע לכל הכיוונים. לא תמיד ההשפעה ברורה לא תמיד מה שקורה בפייסבוק קורה בפועל. בכל מקרה הנושא היה מספיק חשוב כדי להעלות אותו למודעות".

באשר להשלכות אלו הוא אומר ומדגיש כי "אין לנו משהו נגד הרשת הזו. כל בעל עסק יכול לבחור אם הוא רוצה כשרות או לא", אך עם זאת הוא קובע כי "ההשלכות העתידיות הן הדבר המהותי כאן".

"הבעיה לא נוגעת רק לציבור הדתי. יכול להיות מקום ללא השגחה והוא כשר כי המזון בו כשר, ובוודאי אם יש רבנים שמפקחים עליו. אדם גם יכול לסמוך על המוכר ברמה הפרטית, אבל השאלה היא מה קורה ברמה הציבורית. כדי למנוע הונאה בכשרות נקבע שמתן הכשרות יהיה מותנה בקיומה של כשרות מהרבנות. בד"צים יכולים להתווסף על כשרות בסיסית של הרבנות, ואם אין כשרות של הרבנות הראשית זו עבירה על החוק", מזכיר פורת ומציג דוגמא למציאות בה בליל כשרויות מתעה את האזרחים:

"בחו"ל יש למעלה מאלף גופי כשרות, כאשר בפועל מתוכם רק כמאה הם רציניים שמאחוריהם רב משמעותי. אדם נכנס לעסק בחו"ל ורואה תעודת כשרות אבל יש 90 אחוזים שהתעודה הזו לא רצינית. היום זה צוהר מחר זה הקונסרבטיבים או אחרים. יש ציבור רחב שלא מבין בפרטי הכשרות ולא ייכנס למטבח כדי לבדוק ויאכל לא כשר", מתריע פורת. "אם נוצר מסלול עוקף חוק כל אחד יכול לכתוב תעודה שהמוצרים נבדקו והם בסדר".

ואולי, שאלנו, יש משהו בדבריהם של רבני צוהר שמתקבל על דעתו גם אם לא משכנע לחלוטין? פורת משיב: "נכון שבמערך הכשרות של הרבנות יש מספר בעיות שצריך לתקן, כמו שיש בעיות במשטרה ובמערכת המשפט וצריך לתקן אבל לא להקים גופים אלטרנטיביים".

"התמיהה כאן גדולה, כי בשלוש נקודות זמן המהלכים שנעשו בצהר מעלים סימני שאלה על ההתנהלות שלהם. בעבר פורסמה תכנית 'ג' אלול' שבה קראו לכולם להתאחד תחת הרבנות, ופתאום זה השתנה. האם זה קשור לכישלון במירוץ לרבנות?", שואל פורת ועובר לתמיהה נוספת: "בפתח תקווה נעשה על ידי רב העיר, הרב מיכה הלוי, שהיה בתחילת הדרך חלק מהנהלת רבני צוהר, מהלך דרמטי של שיפור מערך הכשרות כמו ניתוק קשר בין משגיח למושגח וכו', נעשה שם שינוי גדול, אז דווקא שם נותנים הכשר אלטרנטיבי?".

עוד מציין ומזכיר פורת את הפרסומים על כך ש"כאשר פורסמה יוזמת רבני צוהר נערכה ישיבת סיעה של 'הבית היהודי'. חברי הכנסת הציגו את המתווה שלהם, והייתה מתקפה חריפה מצד הרב בן דהן, סמוטריץ' והשר בנט על כך שהם מנסים לקדם הצעת חוק לשיפור מערך הכשרות, ופתאום מגלים שמי שמכשיל בעזרת ח"כים ממפלגות אחרות אלו רבני צהר". פורת מציין כי לאחר הטחת האשמות אלה בחרו אנשי 'צהר' שלא להגיב לדברים.

"אני אומר בכאב שמה שעומד מאחור זה לא שיפור מערך הכשרות אלא אולי רצון לערער על מעמדה של הרבנות הראשית. הדברים מצטרפים לדברים מאוד חמורים שאמרו גדולי הציונות הדתית כמו הרב יעקב אריאל, הרב דרוקמן, הרב ביגל, הרב דרורי ואחרים שרואים בכך דבר חמור מאוד ויום שחור, התבטאויות מאוד חריפות".

לדבריו פעילות חותם מכאן ואילך לא תעסוק בהתמודדות ממוקדת מול כל בית עסק או מסעדה אלא בהמשך קידום החקיקה של חבר הכנסת סמוטריץ', המתואמת עם ארגונים כמו כושרות ואחרים, יחד עם הרבנות הראשית, לשיפור מערך הכשרות.