הצעה: נהגת ודיברת? הסלולארי יוחרם

גיל ביילין, זוכה פרס יו"ר הכנסת לבטיחות בדרכים: הישראלי לא נרתע ממחקרי סכנת הסלולר בכביש ולא מקנסות, אבל יש משהו שישפיע עליו.

שמעון כהן , י' באייר תשע"ח

הסכנה לא מרתיעה. סלולרי ברכב
הסכנה לא מרתיעה. סלולרי ברכב
צילום: ISTOCK



טוען....

למרות מחקרים המלמדים על הסיכון המוגבר, סיכון של פי 10, בשימוש בטלפון סלולארי בזמן נהיגה, נמשכים הדיווחים על הקשר הבלתי ניתן לניתוק בין הנהג הישראלי למכשיר הטלפון שלו.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם גיל ביילין, מומחה לבטיחות בדרכים בעבר חוקר תאונות דרכים בצה"ל, זוכה פרס יו"ר הכנסת לזהירות בדרכים, על הצעת ענישה חדשה שאולי תביא לשינוי.

"חיכיתי למסקנות הוועדה שתחמיר את העונשים, כי בשנים האחרונות אנחנו מתים בגלל השימוש בטלפון הסלולרי. אתמול התפרסמו תוצאות המחקרים והנה כשמדברים על החמרה בענישה מדברים על דו"ח אזהרה על עבירה ראשונה,. המשמעות היא 'לכו דברו בטלפון ותמשיכו למות בכבישים'. אני חושב שהישראלים לא מפחדים על חייהם או על חיי הילדים שלהם שנמצאים איתם ברכב. מה שחשוב הוא להעביר הודעה או להשיב ולא חיי הילדים ולא אלף שקל קנס. מה שאני מציע לעשות הוא שאם אנחנו לא יכולים בלי הטלפון העונש המיידי יהיה החרמה של הטלפון. נהג שסימס ונתפס על ידי שוטר מספרו יוחרם לשבועיים וה-SIM יהיה נעול כך שלא ניתן יהיה להוציא SIM חדש מחברת הסלולאר".

ביילין סבור כי ענישה שכזו תהיה משמעותית ומרתיעה למרות הקלות ברכישת מכשיר סלולארי חדש, שכן הטלפון יילקח עם כל המידע האישי האצור בו, מספרי טלפון, יומן ועוד.

כשנשאל אם קיימים תקדימים לענישה מסוג זה, הוא משיב בשלילה אך מוסיף: "בואו נהיה הראשונים. אחר כך יחקו אותנו כתקדים".

באשר למציאות בעולם המערבי והענישה בו, הוא אומר ששם תרבות הנהיגה היא אחרת, "יותר נשמעים לחוק ומצייתים. גדלו על תרבות של נהיגה ולא על עקיפת החוק. אנחנו לא חושבים על כך שאם מסתכלים הצידה עלול לעבור ילד מולנו ונהרוג אותו".

"רבע ממאושפזי תאונות האופניים החשמליים הם נערים ואנחנו לא לוקחים כלום בחשבון אלא רק את השימוש בטלפון שלנו. צריך להילחם בתופעה כמו שנלחמים בטרור", אומר ביילין הסבור כי בישראל אין גוף בעל יכולות אמצעים ואחריות שיכול לפעול. "שר התחבורה אינו עוסק בעניין, הרשות הלאומית עובדת יפה אבל השר מקצץ להם סמכויות ותקציב, 'אור ירוק' הם עמותה פרטית ואין היום מי שמתעסק עם זה חוץ מוועדת הכנסת שעושה עבודה יפה. צריך גורם שיהיה אחראי לנושא של בטיחות בדרכים. מתייחסים לנושא כמו אל מכת טבע".

"אני גם מדריך נהיגה מבצעית ונהג מרוצים, ויודע שאפשר למנוע את הסכנות, אבל לא מלמדים אותנו בלימות חירום וזהירות בנהיגה. הפעם הראשונה שנתקלים בהחלקת חירום על שלולית היא על רטוב ולא בלימוד מוקדם. צריך להכניס בחוק לימוד נהיגה מעשית מגיל צעיר מאוד שהייתה מכינה אותנו לכביש".