בת גלים שער
בת גלים שעריוני קמפינסקי

ביום שישי הוכרזו חמשת הזוכים בפרס ירושלים לאחדות ישראל 2018.

הפרסים יוענקו בעוד כחודש וחצי על ידי נשיא המדינה, זו הפעם הרביעית, לחמישה ארגונים הפועלים למען אחדותה של החברה הישראלית.

הפרס הוא יוזמה משותפת של משפחות יפרח, שער ופרנקל, עמותת 'גשר' וראש עיריית ירושלים. ביומן ערוץ 7 שוחחנו על הזוכים ועל הפרס, ובכלל על אחדות עם בת גלים שער.

בראשית השיחה עמה נשאלה שער אם לטעמה אכן יש סיכוי לאחדות גם בעיתות שלום ושגרה, או שאולי אנחנו צריכים לחיצה על בלוטות הסכנה כדי להתאחד?

"זו מטרה חשובה וכולם מודעים לה. אם אנחנו מסוגלים לה בעיתות צרה וזה קיים ב-DNA של החברה שלנו אז זה יוכל להיות ואמור להיות גם בימים רגילים. השגרה תובענית והמחלוקות בוערות", היא משיבה אך מציינת כי יש ערך גם לשונות בין החלקים השונים של העם, ושונות למעשה היא "דבר מפרה. אם כולנו היינו אותו דבר העולם לא היה מתקדם לשום מקום. יש בה דברים טובים וחיוביים".

"נדרשת עבודה חינוכית ותהליך ארוך ואת זה אנחנו משתדלים לעשות, שלושת המשפחות, אחרי מה שעברנו וראינו איזה כוח זה נותן. אנחנו משתדלים לעסוק בזה ביום-יום וזו גם המטרה של יום האחדות שיתקיים ביום ה-6 ל-6, סביב יום השנה של הנערים".

בת גלים מתייחסת בדבריה גם לתחושה שהמחלוקות בישראל נובעות דווקא מתוך אכפתיות לעתידה של ישראל ומאחר והכל צד משוכנע שעמדת האחר תוביל לאסון, הרי שהוא נאבק עד חורמה למען עמדתו. "אנחנו חברה של אנשים עם ערכים שאכפת להם, אנשים עם אידאלים. ללא האכפתיות אולי היה קל יותר לחיות ביחד כי אנשים היו אדישים ולא היינו מגיעים לקצוות".

"יש לנו לא מעט סוגיות שאנחנו חלוקים בהם גם בנושא החברתי והדתי ולא רק הפוליטי, אבל מחקרים מדברים על שמונים וחמישה אחוזים של הסכמה במדינה ורק 15 אחוזי מחלוקת. הנתון הזה מכניס לפרופורציה את המרחק ומסביר את המשותף, כולם רוצים עתיד טוב לילדים ובסיס ערכי משותף. זה לא קל. יש ימים שאנחנו אומרים לעצמנו 'מה יהיה?', אבל אפשר לקבל כוח מהימים של הביחד גם אם זה לא תמיד בפרונט ובשיח הקבוע. ביום האחדות אנחנו מנסים להביא את הביחד הזה לקדמת הבמה ולשיח ולמודעות הציבוריים. השנה הגישו כמאה מועמדים לפרס וזה מלמד עד כמה יש אנשים שעוסקים באחדות והחיבור חשוב להם".

בהמשך הדברים סיפרה בת גלים על הזוכים תחת שלוש קטגוריות, מקומית, ארצית ועולמית:

רצים ללא גבולות - הינו מיזם ריצה שמטרתו לחבר בין נוער יהודי לבין נוער ערבי ממזרח ירושלים דרך ריצה מקצועית והשתתפות בתחרויות. פרויקט האחדות היהודית בוקה- פלורידה, מיזם המאחד באמצעים מגוונים את הקהילה היהודית בפלורידה, האורתודוקסים הרפורמים והקונסרבטיבי. ארגון זה פועל כעת להרחבת המודל גם לקהילות יהודיות נוספות. 'קולולם' - מיזם מוזיקלי חברתי של שירת המונים שתפס מקום לא מבוטל בחברה הישראלית כיום. פרויקט תגלית הפועל לחיזוק הקשר של צעירי התפוצות לעם ישראל ואת זיקתם ליהדות. מרכז הלמידהTec של משרד החינוך להיכרות הרב תרבותיות של החברה בישראל דרך הפעלות ממוחשבות.

בת גלים מציינת כי למיזמים השונים תהיה אפשרות להתחבר, ועושים זאת גם תושבי ערים שונות ברחבי העולם. "כל מי שרוצה להתחבר מוזמן ויוזמות מתקבלות בברכה לחיבור בין קהילות ומגזרים", היא אומרת ונשאלת אודות ההחלטה להרחיב את כנפי המיזם גם אל מעבר לים עם הקהילה בפלורידה ופרויקט תגלית ואף אל מחוץ לעם היהודי וזאת במיזם המפגיש נוער יהודי וערבי. "אנחנו חיים כאן ביחד ויש בחברה הישראלית חברה ממגזרים שונים וצריך ללמוד ביחד. חלק מהעם היהודי כאן וחלק בתפוצות, והקשר עם יהודי התפוצות הוא הכרחי גם להם וגם לנו. העם היהודי הוא לא רק שבעה מיליון כאן, אלא 14 מיליון בכל העולם. זה הרבה יותר חזק עוצמתי ומחבר. אנחנו צריכים לדעת איך לחבר אותם לזהות ולעשייה משותפת".

עוד נשאלה אם ההחלטה לשלב מיזם יהודי ערבי לא נועד לייצר קונצנזוס פנים ישראלי ולהביא אל המיזם אישים כמו נשיא המדינה ובכירים אחרים. "אנחנו מנסים לתת מקום לכולם. יש כאן איזונים וזו אמירה טובה".

בוועדה הציבורית שבחרה את הזוכים מונה בת גלים את ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, שיזם את המיזם ועומד בראש הוועדה, בני גנץ, ירדן ג'רבי, דני טרופר, יולי תמיר, הרב זקס, נועם לאוטמן, נתן שרנסקי, הרב גרוסמן, קובי אוז ושלוש המשפחות. "גם כאן היה חשוב לתת מקום לכל המגזרים ולכל הקולות. זו בדיוק האחדות, לתת מקום לכל קול ולתת לו ביטוי".