תערוכה חדשה במרכז בגיןחזקי ברוך

במרכז מורשת בגין נפתחה הערב (רביעי) תערוכה חדשה ומרתקת, "לכבוד מר בגין, שלום" המספרת על ראש הממשלה המנוח מנחם בגין, מזוויות שהציבור לא זכה להכיר.

עשרות אלפי מכתבים נשלחו אל בגין ז"ל במהלך שנות פעילותו הציבורית - מכתבים מאישי ציבור, עיתונאים ואזרחים מן השורה. לא היה מכתב אחד שנותר ללא מענה.

בחודשים האחרונים נעשתה עבודת תחקיר מעמיקה במרכז מורשת בגין, במסגרתה אותרו כותבי מכתבים נבחרים מהעבר הרחוק שהגיעו לארכיון המרכז - כשהמכתב הוצג להם או לבני משפחתם, יחד עם מכתב תשובתו של בגין.

בין כותבי המכתבים גם אישים שהיום מוכרים לכולנו, ואזרחים מן השורה שפנו ישירות לשמוע את דעתו האישית של בגין. ביניהם מצוי שדר הספורט מאיר איינשטיין ז"ל (שכתב בהיותו תלמיד בבי"ס יסודי מכתב לבגין בשנת 1965 ואף זכה לתשובה ממנו), הסופר עמוס עוז, העיתונאים יעקב אחימאיר ואורי אבנרי, כלת פרס ישראל רות רזניק, מנהל הפגייה בבית החולים שערי צדק פרופ' מיכאל שמיל ואזרחים רבים נוספים.

במהלך הערב סיפר פנחס שוק לערוץ 7 על המכתב שכתב למנחם בגין ז"ל. "כשבגין עלה לשלטון, רציתי שישפר את המצב של השיח הפוליטי בכנסת ובממשלה, וביקשתי שיתקן ושיתחילו לדבר בצורה נימוסית".

"הופתעתי שקיבלתי תוך חודש מכתב חזרה מבגין", מספר שוק. "לצערי עד היום ממשיכים לא לדבר יפה בכנסת ובממשלה. מאז לא כתבתי לשום ראש ממשלה. בגין היה אדם מדהים".

מנהל מרכז מורשת בגין, הרצל מקוב, הוסיף, "ראיתי כאן כבר הרבה תערוכות והתערוכה הזאת מרגשת אותי במיוחד. אפשר לראות בתשובות של בגין במכתבים את האנושיות שבו. איך הוא עונה לילדה בת תשע ולעמוס עוז באותה רצינות ובאותו כובד ראש, ומבחינתו הוא חייב דין וחשבון לכל אזרח בישראל. עבור בגין כל מכתב היה כמו הושטת יד שחייבים לענות עליה בחזרה".

המרכז חבר למחלקה לצילום בבית הספר מוסררה, כשכותבי המכתבים (או בני משפחתם החיים כיום) צולמו בדיוקנאות אישיים במקומות שונים בארץ על פי בחירתם ובהקשר לתוכן המכתב או לשנת ה-70 למדינה.