ההתפרעויות האלימות בגבול הרצועה
ההתפרעויות האלימות בגבול הרצועהצילום: דובר צה"ל

פרקליטות המדינה הגישה הבוקר (ראשון) לבג"ץ את תגובתה לשתי עתירות שהוגשו לאחרונה בעקבות האירועים האלימים שזכו על ידי הפלסטינים לכינוי "צעדת השיבה" בגבול בין ישראל לרצועת עזה.

העתירה הראשונה הוגשה על ידי ארגוני השמאל הקיצוני "יש דין", "האגודה לזכויות האזרח", "גישה" ו"המוקד להגנת הפרט". העתירה השניה הוגשה על ידי הארגונים הפלסטיניים "עדאלה" ו"אלמיזאן".

העתירות הוגשו בעקבות הירי נגד המתפרעים סמוך לגדר הרצועה מדי יום שישי בשבועות האחרונים, ובהן מתבקש בית המשפט העליון לקבוע שהוראות הפתיחה באש על פיהן פועלים חיילי צה"ל מול המתפרעים הן בלתי חוקיות.

לקריאת התשובה המלאה לבג"ץ לחצו כאן

בתגובתה ביקשה פרקליטות המדינה לדחות את שתי העתירות, הן לגופן והן בשל שורה של טענות סף שלטענת המדינה מספיקות אף הן כדי לדחות את העתירה.

על פי התשובה, העתירות לוקות בשורה של פגמים, ובהם אי מיצוי ההליכים המוקדמים לעתירה, וכן תשתית עובדתית פגומה בכל הנוגע להוראות הפתיחה באש.

עוד נטען בתשובה כי בנוסף לפגמים הטכניים, העתירה מעלה שאלות כבדות, הן בנוגע לשפיטות של הנושא והן בנוגע לזכות העמידה של העותרים שהגישו את העתירות.

לגופה של העתירה נאמר בתשובה כי הוראות הפתיחה באש של כוחות הביטחון במרחב המכשול הביטחוני, עולות בקנה אחד עם הדין הישראלי ועם הדין הבין-לאומי, ובתוך כך אף עם פסיקתו של בית-המשפט העליון.