צוות הניתוח בראשות ד"ר כץ
צוות הניתוח בראשות ד"ר כץצילום: המרכז הרפואי זיו

המרכז הרפואי זיו ממצב עצמו כמרכז לטיפולי סרטן בישראל, מוביל ופורץ דרך ובין המובילים בעולם כולו, בשימוש בטכנולוגיה מתקדמת להקפאת גידולים סרטניים באמצעות חנקן נוזלי.

לאחר ההצלחה שנרשמה בביצוע ניתוח כירורגי להקפאת גרורה סרטנית בכבד, על ידי ד"ר יבגני סולומונוב, מנהל המחלקה הכירורגית במרכז הרפואי זיו, נערך לראשונה בארץ ובפעם השנייה בעולם כולו, ניתוח לפרוסקופיה להקפאת גידול סרטני בכליה של חולה בת 60.

הניתוח המורכב שארך כשלוש שעות, בוצע בהצלחה על ידי ד"ר רן כץ, מנהל המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי זיו, באמצעות מכשיר ה- ''ProSense המיוחד, המיוצר על ידי החברה הישראלית "IceCure Medical", תוך שמירה על שלמותה של הכליה הנגועה בלא כל נזק וללא תפרים.

לדברי ד"ר כץ, "מדובר במטופלת בריאה ונמרצת ביומיום, פרט לגידול סרטני, שהתגלה בכליה הימנית בבדיקות שגרה אקראיות, שלא השפיע על תחושותיה, נכון לעכשיו. אולם, מאחר שמדובר בגידול סרטני, נוצר הצורך לנתח בהקדם האפשרי. בשל מיקומו של הגידול, בסמוך מאוד לכלי הדם המובילים לכליה ולאחר בדיקות ובחינת המצב הוחלט כי האופציה הכירורגית מהווה סיכון מחשש לפגיעה בחלקים האחראיים לתפקוד התקין של הכליה, העלול להוביל בסופו של דבר לכריתה מלאה. החלטנו על טיפול חדשני, תוך שימוש בטכנולוגיה החדישה והמתקדמת, המקפיאה ומחסלת את הגידול והתאים הסרטניים, מבלי להזיק במאומה לרקמות הבריאות המקיפות אותו".

ההליך שביצע ד"ר כץ, כלל חיבור מחט חד פעמית לגשושית המכשיר, שהוחדרה לגוף החולה, דרכה הוזרם חנקן נוזלי בטמפרטורה של מינוס 170 מעלות. בשיטה זו, יוצרת המחט מעין כדור קרח שמקפיא את הגידול בקור המתפשט מהמרכז כלפי חוץ, עד לחיסול כל התאים הסרטניים. הודות לשימוש בקרח, המטופלת לא חשה כאבים בהמשך. השימוש בלפרוסקופיה גם חוסך את הצורך בתפרים ומבטיח החלמה מהירה וקלה במיוחד לאחר ההליך.

גידולי סרטן בכליה הם גידולים 'שקטים', המופיעים ומתפתחים, בדרך כלל, ללא ליווי כאבים ולעתים קרובות מתגלים באקראי. במדינת ישראל, בה הרפואה מתקדמת וקיימים אמצעי דימות משוכללים ומתקדמים, מתגלים לא אחת גידולי כליה כממצא מקרי, בבדיקות שמטרתן אחרת. היתרון בהשוואה לזמנים עברו, הוא שהגידולים המתגלים בשלבים מוקדמים, בעודם קטנים, הינם קלים לטיפול וניתוח, אולם במרבית המקרים, כשמתגלים גושים מוצקים בכליות, מדובר בגידולים ממאירים ולא שפירים. הטיפול המועדף לגידולי כליה הינו ניתוחי, מאחר וגידולים בכליה אינם מגיבים לטיפול קרינתי ואף לא לטיפול כימותרפי.

בעבר נהגו לכרות אוטומטית את כל הכליה שעליה נמצא הגוש הסרטני. פעולה שהובילה לריפוי מוחלט מהסרטן, אלא שבקרב חלק מן החולים נמצא, כי דווקא הכליה הנגועה בסרטן היא הכליה המיטבית ולעתים למרות העובדה, כי הינה היחידה שנותרה בגוף, בשל סיבות רפואיות כאלו או אחרות.

מסיבה זו החלו הרופאים להציע יותר ויותר לנקוט בכריתה חלקית, כלומר, להסיר רק את הגידול עצמו, תוך השארת שולי ביטחון מהכליה עצמה. מדובר בניתוח מאוד מאתגר, שכן הכליה הינה האיבר אליו מוזרמת הכמות הרבה ביותר של דם מתוך תפוקת הלב. בכל דקה נתונה מקבלת כל כליה 12.5% מכלל מחזור הדם של האדם. הסיכון לדימום יתר במהלך ניתוח הוא רב ולכן שיטת ההקפאה החדשנית - קריותרפיה עדיפה במקרים אלו.