אלי כהן הי"ד
אלי כהן הי"דלע''מ - אוסף התצלומים הלאומי

ביום שלישי בשבוע זה יצוין מלאת 53 שנים להעלאתו לגרדום של אלי כהן.

בחמ"ד הוחלט להקדיש במהלך השבוע הנוכחי מערך לימודים מיוחד על דמותו של אלי כהן ופועלו. ביומן ערוץ 7 שוחחנו על ההחלטה עם רות הופמן, מצוות תכנים של בתי הספר היסודיים בחמ"ד.

בראשית דבריה מציינת הופמן כי מדובר בהחלטה כוללת של מערכת החינוך, ובמקביל יתקיים אירוע אזכרה ממלכתית לזכרו של אלי כהן. באשר לפעילות החמ"ד היא מספרת כי מדובר בתהליך רב שנים מול נדיה כהן, אלמנתו של אלי כהן ז"ל, והמשפחה, כמו גם אנשים נוספים המבקשים להנציח את זכרו וחיים בתחושה שהמדינה לא הוקירה את זכרו די "למרות שבתי ספר, גנים ורחובות נקראים על שמו. במשך שנים הם רצו להכניס את פועלו לתכנית הלימודים".

"נפגשנו עם נדיה ואנחנו רואים כזכות גדולה את הנצחת זכרו בתכנית הלימודים. בכנסת ישראל תהיה ישיבה מיוחדת לזכרו", אומרת הופמן וכשהיא מספרת על ההכנות לקראת ההחלטה בחמ"ד היא מתארת: "נפגשנו עם יוסף כהן, אחיו, ועם נדיה, והתכנים יצאו מתוך היכרות אישית של שעות עם הדמויות מעוררות ההשראה שלהם עצמם ומה שהעבירו לנו במפגש איתם".

"אנחנו לא משתמשים במילה 'מרגל'. מבחינתנו הוא האיש שלנו בדמשק, הוא המגדלור בחשיכה. למדנו איך להנגיש את זה לבתי הספר היסודיים. בכתיבת התכנים יצאנו מתוך נקודת הנחה שגם המורים רובם גדלו על הספר 'האיש שלנו בדמשק', אבל לא התחברו לסיפור האותנטי. במיוחד לרגל חמישים שנה לששת הימים זו הייתה הזדמנות להוקיר את הניצחון לזכרו של אלי כהן".

"באתר החמ"ד ואתר משרד החינוך מובאת ערכה של המנהל הפדגוגי של האגף היסודי והאגף לחינוך דתי, ערכה שיושבת על כמה צירים מרכזיים בדמותו של אלי כהן", אומרת הופמן ומפרטת: "הצירים המרכזיים הם אלי כהן כשליח של העם. במשפט שלו אמר שהרגשתי בדידות נוראה אבל הרגשתי כמגדלור השולח בעקשנות אותות לתוך הלילה כדי להגן על הספינה היקרה שנקראת ישראל מהסכנות האורבות לה. אנחנו מדברים על הילדים על מה זה לשמור על המדינה בשליחות".

"ציר נוסף הוא הציר הפרטי של אדם צנוע וביישן, עולה חדש שאהב את ארץ ישראל וזכה לחיות בה כל כך מעט. ציר שלישי הוא אלי כאבא. אנחנו מביאים לילדים הרבה סיטואציות של ילדים שלא יודעים איפה האבא עובד, וגדלים רק עם האמא שמתמודדת לבדה ומקנה בילדים אחרים שחוזרים עם אבא ואמא מגן הילדים. אנחנו עוסקים במחיר המשפחתי שהם שילמו. ביעדים שהצבנו לעצמנו אנחנו מדברים על זהות בדויה מול זהות אמתית. אנחנו רוצים לחבר את הילדים בכתיבה, הילדים כותבים לנדיה ולילדיה שהם היום הורים בעצמם".

לנוכח כל הרצון לקשר את הדמות ההרואית של אלי כהן לילדים נשאלה הופמן כיצד נכון להנגיש לילדים בגילאים צעירים דמות שסופה טראגי כל כך. "אנחנו לא נכנסים לסוף הנורא אלא יותר לשליחות, לציונות ולהוקרה. לוי אשכול ציין שמעשיו של אלי כהן חסכו לחטיבות צה"ל חיים רבים והוא שהוביל לניצחון הגדול של מלחמת ששת הימים. אנחנו חבים לו לדורות", היא אומרת ומזכירה גם את שביל אלי כהן שנסלל בגולן בשלוש השנים האחרונות ונכנס למסלולי הטיולים של בתי הספר.

על נדיה עצמה כדמות אוהבת ישראל מחד ומאידך זו שדורשת מהמדינה וראשיה להשיב את עצמות בעלה לקבר ישראל, דרישה שעד היום לא מומשה, אומרת הופמן "התהליך עם נדיה היה לא פשוט בנושא הזה, כי הסיפור לא פשוט ואנחנו משתדלים לא ללכת למקום הזה. נפגשנו כדי לקבל ממנה כוחות כדי להוביל את הזיכרון וההוקרה. זה כאב מאוד גדול שנדיה נושאת בתוכה. .

''לקח לנו זמן ללמוד איך יוצאים למערכת החינוך. זו הייתה הזדמנות לפתוח פצעים מדממים ממש. זיככנו את זה למה שיכולה מערכת החינוך לעשות כדי לחבר את הילדים. אנחנו לא מתיימרים להיכנס לסיפורים הקשים והכואבים גם ברמה הפרסונאלית וגם מערכתית. אנחנו קטנים מלעשות זאת".