דיון בבג"ץ בנושא מס דירה שלישית
דיון בבג"ץ בנושא מס דירה שלישיתצילום: הדס פרוש, פלאש 90

'משפוט' החיים הציבוריים בא להסביר מצב שבו חברה מתקשה להתנהל בכוחות עצמה עם כלים קונבנציונליים וללא עזרים מסמכות־על שתכתיב לה כיצד עליה לנהוג.

'משפוט' הפוליטיקה מצביע על חולשתה של המערכת הפוליטית הנזקקת לעתים לסעד ממערכת המשפט.

מדינת ישראל נמצאת במצב שבו החיים הציבוריים 'מושפטו'. זה קרה אולי בשל חולשתה של הפוליטיקה בת ימינו אך בעיקר בשל זחיחות היתר של המערכת המשפטית בישראל.

כך או כך, היא זו שמנהלת את חיינו בעשור האחרון. ב-2013 היא הובילה לבחירות לאחר שהפילה את חוק טל וסחררה את המערכת הפוליטית ולפני חודשיים כמעט היינו שוב בסרט הזה רק בגלל שבג"ץ החליט להיצמד לערך השוויון ולא לערכים נוספים עליהם מושתתת מדינת היהודים.

בשנים האחרונות בית המשפט העליון הגדיל לעשות והוא מנהל את החיים הציבוריים של אזרחי ישראל אף בתחום הביטחון. הוא אוסר על הממשלה להחזיק גופות מחבלים; הוא אוסר על שר הפנים לשלול תושבות ממחבלי חמאס; הוא מתערב בהליך הריסת בתי מחבלים; מונע מהכנסת לפסול רשימות ערביות המצדדות במחבלי חמאס ומהללות את אויבי ישראל; מצר את צעדי הקבינט להחיל צעדי הרתעה משמעותיים על מרצחים שפלים.

יש הרואים יתרון ומעלה יתירה במשפוט החיים הציבוריים. יש המבקשים לראות בבית המשפט העליון את מושל העל המגן על האינטרס הצרוף של אזרחי ישראל. אולם זהו אסון משילותי ממדרגה ראשונה. בג"ץ אמור להכריע בוויכוח הניטש בין שני גורמים אודות פרשנות החוק. הוא אינו אמור להחליף את החוק ואת המחוקק. אבוי לדמוקרטיה שכך תנהג.

העיתונאי נחום ברנע לגלג בטורו ב'ידיעות אחרונות' בסוף השבוע האחרון על התובנה הנאמרת מעת לעת לפיה שלושה שופטים אינם חכמים יותר ממיליון איש. ייתכן שהמשפט הזה לוקה בלוגיקה בסיסית שכן טבח אמור לבשל, חייט אמור לתפור, ושופט אמור לשפוט ולא מיליון איש שאינם מתמחים בכגון אלו. העניין הוא שבמדינת ישראל 2018 השופט כבר אינו שופט: הוא המושל הראשי. הוא המחוקק. זהו מצב אבסורדי ובלתי מתקבל על הדעת.

זו הסיבה שפסקת ההתגברות מתבקשת היום מאי פעם. פסקת התגברות שבה הפרדת הרשויות בישראל מקבלת את הפרשנות הנכונה במתכונת הראויה לדמוקרטיה בועטת ותוססת כמדינת ישראל.

כדי שזה ייעשה בצורה הראויה על הממשלה לאמץ את פסקת ההתגברות המציעה ביטול אפשרי של הכנסת לפסילות בית המשפט העליון ברוב של 61 חברי כנסת. כל נוסחה אחרת תמשיך להנציח את המצב האבסורדי הקיים.