"חשוב לי שתבואו לתרום''
"חשוב לי שתבואו לתרום''צילום: באדיבות המשפחה

וורקנש אמביה בת ה-30 שמקדישה את חייה לסיוע לקהילה האתיופית, זקוקה כעת לבני הקהילה שיתגייסו להציל את חייה.

לפני חודשיים אובחנה וורקנש כחולה בלוקמיה קשה ונזקקת לתרומת מח עצם כדי להציל את חייה.

בגלל מצבה הקשה ולאחר שלא נמצא עבורה תורם מתאים, משפחתה וחבריה יחד עם המאגר הלאומי לתורמי מח עצם של "עזר מציון" החליטו לצאת למבצע חירום לגיוס תורמים מקרב הקהילה האתיופית.

"עוברים עליי ימים לא קלים, עם הרבה בכי ותסכול, אבל אני שואבת הרבה כוחות מהמשפחה והחברים שלי. אני יודעת שאני אעבור את זה למרות כל הקושי. מה שהכי קשה לי עכשיו זה שאין לי שיער, והשיער היה המאפיין שלי", מספרת וורקנש המאושפזת במחלקה ההמטולוגית בסורוקה.

היא קוראת לבני הקהילה האתיופית להירתם למבצע, "חשוב לי שתבואו לתרום. אני זקוקה לעזרה שלכם. זאת בסך הכל בדיקת רוק פשוטה שיכולה להציל אותי ועוד המון חולים מהקהילה האתיופית בעתיד".

בשל הדחיפות במצבה של וורקנש, משפחתה וחבריה יחד עם המאגר הלאומי לתורמי מח עצם של "עזר מציון" נערכים למבצע חירום כלל ארצי מיוחד בקרב בני הקהילה האתיופית שיתקיים בימים שלישי ורביעי השבוע, במקביל לקמפיין רחב להצלת חייה של וורקנש אמביה.

וורקנש היא סטודנטית לתואר שני בפסיכודרמה בסמינר הקיבוצים, שאובחנה כחולה בלוקמיה אלימה ולא נמצא עבורה תורם מתאים. הכל החל לאחר שהחלה לסבול מכאבי גב חזקים שנמשכו מספר חודשים.

למרות כל הבדיקות שעברה, הרופאים לא הצליחו למצוא את מקור הכאבים, וחשדו כי מדובר בזיהום. בחודש פברואר, כאשר ביקרה את הוריה בנתיבות, הכאב החריף והיא פונתה לבית החולים סורוקה. בבדיקה מח עצם שעברה התברר כי היא סובלת מלוקמיה לימפוציטית.

לאחר שעברה סדרה של הקרנות וטיפולי כימותרפיה, הסתבר כי רק תרומת מח עצם תציל את חייה, ובגלל האופי הקשה של המחלה, עליה לקבל את התרומה בתוך שבועות ספורים.

מנהל המחלקה ההמטולוגית בסורוקה, ד"ר איתי לוי מסביר כי את ההשתלה ניתן לבצע רק כאשר החולה בהפוגה: "וורקנש כרגע נמצאת בהפוגה מהמחלה, ויש חלון זמן קצר שבו ניתן להשתיל את מח העצם. אם נפספס את ההזדמנות והמחלה תחזור, זה יהיה גרוע. לכן אנחנו במירוץ נגד הזמן. היא צריכה תורם זמין דחוף כדי שנוכל לבצע את ההשתלה".

בבדיקה שערך המאגר הלאומי לתורמי מח עצם של "עזר מציון" בארץ ובעולם, לא נמצא עבורה תורם מתאים.

מנהלת המאגר, ד"ר ברכה זיסר, אמרה "אנחנו יוצאים לקמפיין כדי להציל את חייה של וורקנש. אני קוראת לבני הקהילה האתיופית לקום ולהצטרף למאגר, כי אין דבר חשוב יותר מהצלת חיים".

לדבריה, ''זו הזדמנות עבור הקהילה האתיופית לחזק את המאגר שלהם במאגר הלאומי ולהביא את שיעורם לייצוג הולם שיעלה באופן משמעותי את הסיכוי להציל את וורקנש ובני קהילה אחרים בעתיד"

וורקנש עלתה לארץ מאתיופיה בהיותה בת 4. במהלך השירות הלאומי היא החלה לעבוד עם בני הקהילה האתיופית, ובמקביל שימשה כחונכת לתלמידים בני הקהילה. לאחר שסיימה את השירות היא המשיכה להתנדב בפעילות חברתית ולסייע לבני קהילתה.

היא התנדבה בעמותות המסייעות לקליטת עולים מאתיופיה ושילובם בשוק העבודה, ובמקביל סייעה לתלמידים מבני הקהילה. לאחר שסיימה לימודי חינוך אנתרופוסופי היא החלה לעבוד כגננת בגן אנתרופוסופי. כאשר אובחנה, היא הייתה לקראת סיום לימודיה לתואר שני בפסיכודרמה.