אבי פרחן ומשפחתו
אבי פרחן ומשפחתוצילום: באדיבות המשפחה

ועדת הפנים של הכנסת דנה היום (ראשון) במעצרו של סא''ל במיל' אבי פרחן לאחר שצעד ביום העצמאות עם דגלי ישראל על הכביש, ולטענת המשטרה סיכן את כלי הרכב ואת משתמשי הדרך.

פרחן צעד עם דגלי ישראל במחאה על 'תהלוכת העקורים' שבה השתתפו אלפי פלסטינים.

יו"ר ועדת הפנים ח"כ קיש אמר בדיון כי "לתפיסתי, 'תהלוכת העקורים' ביום העצמאות לא הייתה צריכה לקבל אישור. זה ציבור מאד קיצוני שעושה נזק גדול לכלל הציבור הערבי, שרובם אזרחים טובים. מכיוון שבג"ץ הכריע שיש להתיר את הצעדה, זה היה אירוע מאתגר מבחינת המשטרה.

''היתה כאן טעות מבצעית. היה צריך לעצור את רכבם של המוחים היהודים לפני שעלו על השביל הצר שבו נסעו משתתפי התהלוכה, וגם בנקודה שהשוטרים סברו שיש להוציא את המוחים היהודים משם, אין הצדקה ליחס ולתנאי המעצר. היה צריך להתנהל אחרת. מדובר באדם נורמטיבי, שלא היה צריך להגיע לתחנת המשטרה''.

ח"כ קיש תוהה מדוע התעקשה המשטרה לעצור את פרחן ולא הסתפקה מהרחקה מהמקום, ''אני מקבל שהיה צריך להכניסו לניידת, אבל למה לא לקחו אותו לחפ"ק, ושם להזהיר אותו שאם תחזור אז תיעצר? בזה היה נפתר האירוע. הייתה כאן עיקשות ורצון להראות – לא הקשבת לי, אדאג לטפל בך. אי אפשר לקבל התנהלות כזו מצד שוטרים''.

קיש גם מתח ביקורת על דוברות המשטרה שטענה שפרחן צעד במרכז הכביש למרות שהוא צעד בצידו. ''גם הודעת דוברות המשטרה שסתרה את מה שקרה בשטח היא הפרת אמון והוועדה מבקשת להבין איך זה קרה", אמר חבר הכנסת.

נציג המשטרה בדיון נצ"מ שמעון בן שבו ניסה להסביר את עילת המעצר, "מי שמסרב לעיכוב, אני רשאי לעוצרו. אבי פרחן צעד לאורך הציר כמעט שעתיים עד שזה התחיל להיות בעייתי. אפשרתי גם לתלות דגלים, אבל אחר כך עשינו פעולות להוציא אותו מהשטח. איפשרתי לו לצעוד ולמחות עד השעה אחת בצהריים".

סנ"צ אמירה ברנשטיין, יועמ"ש מחוז חוף, סיפרה "נתנו לו תנאים, הצענו מקום חלופי למחאה שלו, הוא לא קיבל את התנאים שלנו והתחיל ללכת לאורך הציר, בניגוד לתנאים. נתנו לו. בשעה 12:30 ביקשנו ממנו להפסיק לצעוד והוא המשיך. בשעה 13:10 אמרנו 'עד כאן'. ניגשו אליו שוטרים ואמרו לו: תחזור למקום שהתנינו. הוא סירב. ביקשנו לעכב אותו וכשסירב להיות מעוכב, נעצר".

אבי פרחן עצמו הציג את גרסתו, "הייתה פה טעות נוראית. שיגידו – טעינו. מחיתי בצורה הכי מכובדת. הבת שלי צילמה שאני צועד רק בשולי הכביש. לצערי המשטרה טענה בהודעה מטעם הדוברות שלה, שהלכתי באמצע הכביש. האיוולת של מתן אישור לאלפי ערבים קיצוניים, שביום העצמאות שלנו מאשרים להם אירוע לתמיכה בזכות השיבה, מה פירוש זכות השיבה? שאתה ואני לא נהיה פה. שנחזור לפולין ולמרוקו. הם מבקשים למחוק את עתלית".

רמי נאמן, מפגין שנעצר, סיפר בדיון "אין לי רקע פלילי. אני בוגר הטכניון וסרן במילואים. הגעתי ברכבי לאזור ההפגנה כדי למחות נגד תהלוכת השיבה. אחרי כמה עשרות מטרים ביקשו ממני תעודת זהות. נתתי. אמרתי לשוטרים שאסתובב ואצא, רק שיחזירו לי את תעודת הזהות. בתגובה הוציאו אותי מהרכב ואזקו אותי מאחור. לא הייתה שום אלימות מצדי".

אורן יובל, מפגין שנעצר גם הוא, סיפר "גם אני בוגר טכניון שירתתי בגולני. באנו למחות. נסענו עם זרם המכוניות. עיכבו אותנו וכשיצאתי מהאוטו עצרו אותי".

נציג המשטרה נצ"מ שמעון בן שבו הסביר כי "המעצר היה בשיא האירוע בציר עפר צר מאוד. כל עצירה של רכב גורמת לתקלה של הזרמת הרכבים. שוטרי היס"מ ניסו להסביר זאת לפני המעצר".