כנס מחקרי הבקעה
כנס מחקרי הבקעהצילום: מתנ''ס בקעת הירדן

כנס מחקרי בקעת הירדן התקיים היום (ראשון) זו השנה השלישית ברציפות, במהלכו עסקו מרצים שונים בנושאים היסטוריים, חברתיים וגאולוגיים סביב בקעת הירדן.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין דיבר בכנס על משמעותה של בקעת הירדן למדינת ישראל, "כשאני חושב על הארץ ועל החשיבות שבאזור בקעת הירדן אני רואה שלושה מרכיבים: השורשים, הגזע החזק והפירות המתוקים.

''השורשים של הדלקת המשואות הם מכאן, מבקעת הירדן. יש כאן פעילות ארכיאולוגית והיסטורית, זה חשוב מאוד בעיניי השורשים הארוכים. הגזע – הפיתוח העכשווי של האזור, והפרי המתוק- העתיד של האזור, אני אופטימי".

יו"ר הכנסת התייחס לסוגיית הטרור החקלאי בעקבות כריתת 150 עצי גפן מכרם של תושב תומר בבקעה, "הנושא של הפשיעה החקלאית מוכרת. אלו מעשי טרור לכל דבר. צריך להבין כמו שחקלאות שמרה על המדינה בתחילת דרכה חובה של המדינה לשמור על חקלאות.

''זה מגיע למדף של כולנו, לכיס של כולנו, יבוא ויצוא זה כסף של כולנו. אני סמוך ובטוח שהאזור הזה יכול להוות מקום גם לחקלאות וגם למצוקת הדיור", אמר אדלשטיין.

ראש המועצה האזורית בקעת הירדן, דוד אלחיאני, אמר בכנס כי "מהבקעה יצאה בשורה, בזכות החקלאים והאנשים הטובים הצלחנו להפוך את בקעת הירדן לפורחת ומשגשגת מתמיד. היא הפכה לסיפור הצלחה ישראלי. אנחנו מגדלים כאן 25 אלף דונות תמרים.

''הצלחנו לבנות גם תמהיל קהילתי מדהים המורכב מ-25 ישובים. הבקעה הפכה לנכס אדיר של מדינת ישראל, נכס כלכלי, חברתי וביטחוני. בקעת הירדן היא אזור שטמון בו פוטנציאל אדיר".

ראש המועצה התייחס גם הוא לטרור החקלאי שאירע בשבוע שעבר בישוב תומר, "לצד כל ההתפתחות המדהימה של הבקעה אנחנו חווים גם לא מעט קשיים. החל מהפשיעה החקלאית על תושבי הבקעה, יום יום אנחנו נאבקים כדי לחזק את האחיזה הקרקעית שלנו כי יש מי שרוצה לפגוע בנו ויש מי שמסית נגדנו.

"אני רוצה לשלוח מסר בהיר וחד לכל מי שמנסה לפגוע בנו - אנחנו לא נוותר, כאן לא תשברו ולא תנצחו, אנחנו כאן מפני שזאת ארצנו ומולדתנו. אנחנו כאן מפני שזה קו ההגנה האסטרטגי של ישראל. רק התיישבות חזקה תקבע את גבולה המזרחי של ישראל'', הדגיש אלחיאני.