''מגפה ארצית''. ח"כ השכל בסיור
''מגפה ארצית''. ח"כ השכל בסיורצילום: דוברות

ח״כ שרן השכל (הליכוד) סיירה היום (ראשון) בצפון הארץ והגיעה למספר מקומות שסבלו מטרור חקלאי, לקראת דיון בנושא שיתקיים בוועדת הפנים של הכנסת.

הסיור החל בשדות יבנאל ומנחמיה, שם נפגשה ח״כ השכל עם אורי ספיר, סמנכ״ל מרחבים בתנועת השומר החדש, שהציג את אתגרי הפשיעה החקלאית באזור. כ-250 אלף דונם ננטשו בשנים האחרונות על ידי חקלאים כתוצאה ישירה של הפשיעה חקלאית, בדגש על אדמות בנגב ובגליל.

מאז תחילת 2018 הוגשו למשטרה תלונות על כ-223 מקרים של פשיעה חקלאית. ב-2017 נפתחו 818 תיקים והוגשו רק 147 כתבי אישום. 671 תיקים נסגרו. כ-80% מהאירועים אינם מגיעים כלל לידיעת המשטרה מפני שהחקלאים אינם מדווחים, בין השאר בעקבות אוזלת היד של המשטרה ומערכת המשפט בטיפולם.

ארז שמיר, חקלאי ממושב ארבל, סיפר כי קיבל איומים ודרישות דמי חסות. החשודים עקבו אחריו ואספו מודיעין עליו, על אדמותיו ורכושו. כליו הוצתו מספר פעמים וכיום אף חברת ביטוח אינה מוכנה לבטח את הכלים שנאמדים בכ- 13 מיליון שקלים.

״מאחורי הטרור החקלאי עומד מניע לאומני, מנהלים נגדנו מלחמת התשה, רוצים שנתייאש וננטוש את אדמותינו״, תיאר שמיר.

יהודה מרמור מיבנאל, דור שלישי במושבה, סיפר כי הוא סובל במשך שנים מהצקות חוזרות ונשנות ממשפחה בדואית. מרמור הגיש עשרות תלונות במשטרה שנסגרו מחסור עניין לציבור.

בהמשך ביקרה ח״כ השכל בבית האריזה יסוד קור שביסוד המעלה, יחד עם דובי אמיתי, יו״ר התאחדות האיכרים בישראל ואילן אור, ראש המועצה המקומית יסוד המעלה. ח״כ השכל נפגשה עם חקלאים נוספים שהביאו בפניה את סיפורם האישי והתמודדות יומיומית עם הטרור החקלאי.

עופר ברנע, חקלאי שסבל שלוש פעמים מטרור חקלאי וכל כליו נשרפו, העיד ״הפסדנו במערכה, זה מביא אותנו למצב של פשיטת רגל ואם אנחנו לא נשב בשטחים הפתוחים, מישהו אחר ישתלט עליהם. אין לנו אמצעי להתרומם שוב מנזק כזה״.

ח״כ שרן השכל אמרה בתום הסיור כי ״החקלאות היא שליחות ציונית ומעבר להיותה עסק פרטי, תפקידה לשמור על אדמות המדינה.

''תופעת הטרור החקלאי הפכה למגפה ארצית, אם המשטרה לא תטפל בה היא תהפוך לאחד האתגרים הגדולים של מדינת ישראל, יותר מהגבולות החיצוניים.

''הפרוטקשנים (דמי החסות), הגניבות, ההצתות ומלחמת התשת החקלאים על בסיס קבוע, הם אסון לאומי. אם לא נמקם את מיגור הטרור החקלאי בראש סדר העדיפויות, זו תהיה בכייה לדורות. המדינה אינה ממלאת את תפקידה הבסיסי ביותר: שמירה על ביטחון האזרחים''.

השכל הוסיפה, ''לקחתי על עצמי קידום פתרון, ובמקביל לעבודה מעמיקה מול המשרד לביטחון פנים כדי להגביר את האכיפה, אני מנסחת בימים אלה הצעת חוק להגברת הענישה. כך ניצור הרתעה ולא נפקיר את החקלאים להתמודד מול כנופיות פשע, שהופכות אט אט את מדינת ישראל למערב פרוע''.