אהוד אולמרט
אהוד אולמרטצילום: מארק ישראל סאלם

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט התייחס לתקיפת הכור הגרעיני בסוריה שאותה הוביל לפני למעלה מעשור, התייחס להסכם עם איראן וגם לחקירות ראש הממשלה נתניהו.

בוועידת הג'רוזלם פוסט בניו יורק אמר אולמרט כי "מה שעשינו עם סוריה אנחנו לא יכולים לעשות עם איראן. סוריה קרובה יחסית, היה מבנה אחד, כור אטומי אחד שהיה הדבר הוא כולו. כשהוא נהרס הרסת את כל היכולות שלהם עד שיחליטו לבנות אחד חדש וזה ייקח שנים.

''באיראן המצב שונה לחלוטין. המרחק גדול יותר", הסביר אולמרט. ''שנית - המבנים מפוזרים במיקומים שונים ובעיקר מתחת לאדמה. היכולת של ישראל להרוס את הפוטנציאל האיראני לנשק גרעיני קטנה הרבה יותר. זה דורש סוג אחר של יכולות.

''כשהייתי ראש ממשלה, ישראל עשתה הרבה דברים יוצאי דופן על פי כל קנה מידה שלא תשמעו עליהם עוד הרבה שנים כדי להבטיח שלא נהיה תחת סכנת איראן גרעינית", אמר ראש הממשלה לשעבר.

לגבי הסכם מדיני עם הפלסטינים אמר אולמרט כי "אם יהיה שלום בינינו ובין הפלסטינים אז בין לילה יהיה שלום בין ישראל ו-10 מדינות ערביות מוסלמיות וישראל תהפוך לבירת המזרח התיכון וכל הכסף שמגיע לאזור יעבור דרך תל אביב.

''הם רואים את הפוטנציאל והכוח של ישראל ורבים מהם רוצים להיות חלק ממזרח תיכון שישראל מובילה, אבל הם מחכים שיהיה הסכם שלום עם הפלסטינים בשביל זה. הם לא יקבלו יחסים פתוחים עם ישראל בלי הסכם. לכן הסכם בינינו ובין הפלסטינים הוא הכרחי ליצירת יציבות בינינו ובין שכנינו אבל גם להשגת התקדמות משמעותית כלכלית ומדינית''.

בנוגע לחקירות נתניהו אמר אולמרט כי ''לא משנה איזו החלטה הוא יקבל, ואני לא מכיר את כל הפרטים, אני מציע לו תמיד לזכור את הכבוד של המשרה של ראש ממשלת ישראל, בעינינו ובעיני מיליוני אנשים. זו ההחלטה שלו והוא זה שצריך להחליט אם להתפטר או להישאר.

''אני לא מסתיר את זה שאיני מתומכיו הגדולים. איני תומך לא בו ולא במדיניותו, אני חושב שהוא טועה בהרבה דברים ואני מבקר אותו בצורה מפורשת. בסיטואציה העדינה הזאת אני רק מקווה שהוא יזכור שהפוזיציה של ראש ממשלת ישראל חשובה יותר מכל אדם שנמצא בפוזיציה הזאת ברגע נתון", כך ראש הממשלה לשעבר.