הקמפיין נגד הקרן החדשה
הקמפיין נגד הקרן החדשהצילום: אם תרצו

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הגיש הצעת חוק חדשה המציעה להפסיק כל שיתוף פעולה של המדינה עם קרנות התומכות בארגוני דה לגיטימציה המקבלים מימון זר מישויות זרות.

הצעת החוק הוגשה בעקבות קמפיין תנועת "אם תרצו" לחשיפת פעולותיה של הקרן החדשה לישראל.

הצעת החוק מבקשת למנוע שיתופי פעולה בין אותם קרנות זרות לגופים ציבוריים מתוך רצון לחזק את הדמוקרטיה הישראלית. ההצעה מבקשת למנוע מגורמי חוץ שאינם פועלים בדרך הדיפלומטית המקובלת, לפעול בישראל. שר המשפטים יוכל להחריג קרנות או גופים שלא יכללו בתוך החוק.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "במדינת ישראל פועלים עשרות ארגונים וקרנות שזוכים לקבל סיוע מישויות מדיניות זרות. חלקם מייצגים באופן מובהק אינטרסים זרים שאינם עולים בקנה אחד עם האינטרס הישראלי. ארגונים אלה, הפועלים בחוסר שקיפות ביחס למטרות פעילותם ובכסות של ארגונים הפועלים לטובת האינטרס הישראלי, נהנים היום משיתופי פעולה עם חלק מהגופים הציבורים במדינת ישראל לרבות משרדי ממשלה, צה"ל ורשויות מקומיות, וזאת על אף שהציבור הישראלי אינו יוצא נשכר מפעילותם ומטרתם של ארגונים אלה היא שמירתם של אינטרסים זרים".

ח"כ פורר טוען כי כיום חלק ממשרדי הממשלה מקיימים קשרים עם "הקרן החדשה לישראל". בין השאר ניתן למצוא את משרד התרבות, את משרד התקשורת שממן את ארגון הטלוויזיה החברתית, את משרד החינוך שעד לא מכבר קיים קשר עם האגודה לזכויות האזרח, ארגון שמגן על מחבלים בבתי משפט, ובזכות לחץ ציבורי, נפסק הקשר.

כמו כן, ארגונים הנתמכים על ידי הקרן כמו "בצלם" ו-"רבנים לזכויות אדם" זכו לקבל תקני שירותי לאומי. לאחרונה אף פורסם כי צה"ל ומשרד המשפטים השתתפו בסמינר של האגודה לזכויות האזרח.

ח"כ פורר אמר כי "בשנים האחרונות גוברת מעורבות ישויות מדיניות זרות המשתפות פעולה עם גופים ציבוריים וארגונים הקוראים לחרם על מדינת ישראל. שיתוף הפעולה הזה, בין אם הוא גלוי ובין אם מוסווה, מסוכן לדמוקרטיה הישראלית. העובדה כי ישויות זרות מקדמות אינטרסים מדיניים שלהם ושל אוייבינו דרך שימוש בגופים ציבוריים בישראל מהווה נתיב מסוכן שיש לחסום אותו והחוק הזה מהווה עוד אבן דרך בחיזוק הדמוקרטיה הישראלית ובהגנה עליה מפני אינטרסים של מדינות זרות''.

יו"ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג בירך על הגשת הצעת החוק של ח"כ פורר ואמר כי "מכל העולם הדמוקרטי, רק מדינת ישראל סובלת מתופעה בה ארגונים פוליטיים זרים פועלים בתוכה כאופוזיציה גלויה ולוחמת. ראשי הארגון הזר 'הקרן לישראל חדשה' הצהירו במפורש שהקרן וארגוניה, הם האופוזיציה במדינת ישראל.

''אותה אופוזיציה זרה פועלת נגד חיילי צה"ל ומדיניות הביטחון של המדינה, נגד הזהות היהודית שלה ולערעור מעמדה של ישראל בעולם. היא אף פועלת בגלוי להפלת ממשלות נבחרות למרות שנבחרו באופן דמוקרטי ולגיטימי. מדובר בניצול ציני של הדמוקרטיה הישראלית כדי לפגוע בה מבפנים ולכן חייבים לעצור זאת לאלתר", הוסיף פלג.