אלי כהן
אלי כהןצילום: דוברות משרד הכלכלה

מעבדת סייבר חדשה תוקם בבאר שבע, בתחום הפינטק-סייבר ובהשקעה של 15 מיליון ש''ח.

מדובר בצעד משותף של מערך סייבר, חירום וביטחון במשרד האוצר, מערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה ורשות החדשנות.

המעבדה תחזק את חוסנה של המערכת הפיננסית הישראלית על-ידי הגברת נגישותה לחדשנות טכנולוגית (פינטק), ותעודד צמיחה ותחרות בשוק הפיננסי המקומי.

במשרד הכלכלה אומרים כי חיזוק הפינטק והסייבר בישראל יביא להגדלת ההשקעות הזרות בישראל, ויבסס את באר שבע כבירת סייבר ברמה הלאומית והבינלאומית.

במסגרת "קול קורא" של תכנית מעבדות לחדשנות של רשות החדשנות שנערך בשנת 2017 נבחרו 5 זכייניות להפעלת המעבדות: רנו-ניסאן העולמית, שיכון בינוי-Enel ו Merck-Flex., המ-לט ו-Frutarom. המעבדות יופעלו במשך 3 שנים ויזכו למימון כולל של 4.5 מיליון שקל לשנה מהרשות. הן יקומו בנצרת, חיפה, תל אביב ויבנה.

תפעול המעבדה יתבצע בידי תאגיד טכנולוגי בעל תשתית טכנולוגית, ידע ומומחיות ייחודיים בארץ או בחו"ל בתחום מחשוב ותשתיות בתחומי הפיננסים והסייבר. בנוסף יידרש שותף מתחום הפיננסים שיעניק לחברות מעבדה את הגישה לנתונים פיננסיים, צרכים, מוצרים ותהליכים.

הגורם המבצע אשר ייבחר, יידרש להקים את מעבדת ה-FinSec בעיר באר שבע, אשר תהא זכאית למענק מרשות החדשנות לצורך כיסוי ההוצאות המוכרות בהקמת תשתית טכנולוגית, בשיעור של 50% (אזור פיתוח א') מסך ההוצאות המוכרות ועד לתקרת מענק של 4 מיליון ש"ח במהלך תקופת הזיכיון (בכפוף לתנאים המפורטים במסלול ההטבה).

כמו כן, רשות החדשנות תעניק מענק בסך של 425 אש"ח או 85% מסך ההוצאות המוכרות לתקופת ביצוע של עד 6 חודשים לכל חברת מעבדה שתבחר על ידי השותפים במעבדה ותאושר על ידי רשות החדשנות.

שר האוצר, משה כחלון, אמר כי "הפרויקט מהווה המשך ישיר למדיניות משרד האוצר והממשלה לחיזוק וטיפוח הנגב והגליל. זאת ועוד, הפרויקט מבסס את מעמדה של באר שבע כבירת סייבר עולמית. התכנית מפחיתה את הסיכונים הגלומים בתחום ובכך צפויה להביא להגברת התחרותיות בענף, הקטנת הריכוזיות וכתוצאה מכך בעתיד גם לירידת מחירים.

''אנו צופים כי ביכולתה של התכנית להגדיל הכנסות המדינה באמצעות גידול בהשקעות חדשות והפיכתה של מדינת ישראל למוקד משיכה לגופים פיננסים בינלאומיים. זאת, תוך מיצוב ישראל כמובילה עולמית בתחום', אמר כחלון.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן אמר כי "אין תחום מתאים יותר להתחיל ממנו מאשר תחום הסייבר והפינטק, בבירת הסייבר של ישראל- באר שבע, בכוונתנו להקים מעבדות נוספות לחדשנות בתחומים ייעודיים, אשר יתרמו ערך כלכלי חשוב למשק ולחדשנות. תפקידנו הוא לקדם את התעשייה והכלכלה בישראל, ובפריפריה בפרט.

''בתכנית זו יש הזדמנות ייחודית לנצל את התשתיות הייחודיות שיצרה המדינה לטובת חיזוק ותעשייה. באר שבע היא בירת הסייבר הלאומי ומעבדת החדשנות תחזק את מעמדה יותר ותסייע בביסוסה בעולם", הוסיף השר.