ועידת רבני אירופה בריגה

כינוס הוועדה המתמדת של "ועידת רבני אירופה" נפתחה אתמול (שני) בבית הכנסת בריגה, בירת לטביה.

הרבנים הגיעו לכנס בריגה גם כדי לחזק את הקהילה היהודית, את רבניה ואת מוסדותיה.

הרבנים עוסקים במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה, על רקע יוזמות חקיקה המלווה באנטישמיות גלויה ומוסווית נגד שחיטה כשרה וברית מילה. במהלך הכינוס פוגשים הרבנים גם את נשיא לטביה, ראש הממשלה, שרים ואנשי ממשל.

נשיא הועידה ורבה של מוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט, אמר כי "אירופה ברוך ה' גברה על הטרור האכזרי שכוון נגד יהודים אך עדיין לא השכילה לגבור על 'פיגועי החקיקה' נגד מצוות הדת שפוגעת כמעט בכל מדינה באירופה".

הרב גולדשמידט סיפר, "בית הכנסת שאנו מתכנסים בו שרד את ימי הזעם בשל קיר המזרח שהיה משותף עם כנסייה. הנאצים שחששו לפגוע בבית התפילה נמנעו מלשלוח אש גם בבית הכנסת. לכן מעל ארון הקודש נכתבה כתובת נדירה שאינה מצוייה בשום בית כנסת אחר בעולם: 'ברוך ד' שלא נתננו טרף לשיניהם', ומה מסמל יותר מכל כאשר רבני מדינות אירופה המחדשים את הקהילות היהודיות ביתר שאת וביתר עוז מתכנסים כדי לדון בדרכי ההתמודדות מול ה'טורפים' של ימינו בדמות חקיקה שנועדה להצר את צעדינו, ובסייעתא דשמייא יכול נוכל להם בנחישות ובהתמדה".

בכינוס משתתפים רבני מדינות וערים בראשות רבה של צרפת וסגן נשיא הועידה רבי חיים קורסיה, אבות בתי הדין ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי ובהם; גרמניה, בריטניה, הולנד, בלגיה, אוקראינה, רוסיה, פולין, לוקסמבורג, שווייץ, איטליה, מונקו ואוסטריה.