מרים פרץ בעיר דוד

בגן הלאומי עיר דוד, סמוך לכותל המערבי, נערך היום (שלישי) אירוע הוקרה לחתני וכלות פרס ישראל שקיבלו את הפרס ביום העצמאות האחרון ולחתני וכלות הפרס בעבר.

במהלך האירוע ביקרו זוכי הפרס ובני משפחותיהם בחפירות הארכיאולוגיות של רשות העתיקות ברחוב המדורג- "דרך עולי הרגל" ואף התנסו במו ידיהם בחפירה הארכיאולוגית.

"באנו לעיר דוד, וקצת חווינו משהו מהעיר הזאת, מהקדושה הזאת". כך אמרה מרים פרץ, כלת פרס ישראל למפעל חיים לשנת 2018. "ירדנו לבריכת השילוח וניסינו לעלות לירושלים, כי לירושלים לעולם לא יורדים, לירושלים רק עולים. וכן, בעלייה הזאת, לפעמים איבדנו אנשים בדרך. איבדנו חברים, איבדנו לוחמים, איבדנו ילדים, אבל עלינו ולא עצרנו, כדי להגיע לבית המקדש, כדי להגיע למקום המוסר והצדק, כדי להגיע למקום שמביא לעולם את הבשורה של האדם, של הצדק, של השלום".

"עלינו בשביל זה, וגם שילמנו מחיר", הוסיפה פרץ, " וטובה העלייה הזאת מאשר כל ירידה אחרת. וכשפסענו ברחובותיה של ירושלים העתיקה, חשתי את הדורות. את העולים לרגל. האם הם אי פעם חשבו שאני אגיע לפה? האם הם חשבו שיעברו אלפי שנים ונגיע לכאן ונחגוג שבעים שנה למדינת ישראל, לתקומה, ונעלה את אותה עלייה? כן! כי זה העם שלנו שתמיד ליוותה אותו התקווה, לבנות את ביתנו כאן, בירושלים".

במסגרת החפירות, שטרם נפתחו לציבור הרחב, נחשף בימים אלו אחד מרחובותיה הראשיים המרשימים ביותר של ירושלים הקדומה אשר חיבר בין בריכת השילוח לבית המקדש ושימש את עולי הרגל לפני כאלפיים שנה.

הסיור נערך בהדרכת חתן פרס ישראל, דודל'ה בארי- מנכ"ל עיר דוד ובהשתתפות כלות וחתני הפרס בהווה ובעבר: מרים פרץ, פרופ' אלכס לובוצקי, יהודה הראל ועדינה בר שלום ולצידם, חלק מחברי המועצה הציבורית של עיר דוד: שופט העליון בדימ'- צבי טל, ראש המוסד לשעבר- שבתאי שביט, ורנ"צ בדימ'- שלמה אהרונישקי.

במסגרת האירוע, הוענק לזוכי הפרס שיחזור של מטבע "לחירות ציון"- אשר נחשף בחפירות הארכיאולוגיות בעיר דוד. מדובר במטבע מהשנה השנייה למרד אשר שימש את אחרוני המורדים היהודים ערב חורבן בית המקדש השני.

"המטבע שקיבלתם היום, מסמל את הכמיהה לעצמאות של היהודים בירושלים לפני כ-2000 שנה". אמר חתן פרס ישראל, דודל'ה בארי- אשר זכה בשנה שעברה בפרס ישראל למפעל חיים הודות למפעלו בעיר דוד. "חירות ציון ועצמאות מדינית- היתה אז משאלת לב של אחרוני המורדים היהודים, והנה אנחנו עומדים כאן היום, חוגגים בציון- בירושלים, שבעים שנות עצמאות למדינת ישראל. עיר דוד מברכת אתכם, חתני וכלות פרס ישראל, על התרומה העצומה שלכם לחירות ציון של ימינו!"

באגרת כתובה על קלף אשר הוצמדה למטבע נכתב, "לכבוד שנת השבעים למדינת ישראל, עיר דוד- ירושלים הקדומה, מצדיעה לכם, חתני וכלות פרס ישראל, על תרומתכם לעם ולמדינה בשדרות החברה, התרבות, המדע, והביטחון ועל עשייתכם הציונית והמבורכת למען חירות ציון בת זמננו".