ריבלין במפגש. היום
ריבלין במפגש. היוםצילום: מארק ניימן / לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נפגש הערב (שלישי) עם נציגי הממתינים לאיחוד משפחות השוהים באתיופיה בציפייה לעלות ארצה.

המפגש נערך באדיס אבבה בהשתתפות ח"כ אברהם נגוסה, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, חבר בשדולה למען הקהילה היהודית באתיופיה וח"כ פנינה תמנו-שטה, יו"ר השדולה לחיזוק וקידום ישראלים יוצאי אתיופיה בישראל.

הפגישה התקיימה בעברית ואמהרית ובסיוע מתורגמנים. בפגישה לקח חלק גם אורן כהן, סמנכ"ל ממשל וחברה במשרד ראש הממשלה, האמון על הטיפול בסוגיה אשר העניק את המענה הנדרש לטענות שהועלו בפגישה.

כהן עדכן על קיומה של ועדת שרים בנושא שתתכנס ב-18 ביוני ושהם עושים מאמצים מרובים להביא את המתווה להחלטה עד אז.

פורום נציגי הממתינים לאיחוד משפחות כלל את ראשי הקהילה, קומונרים ומדריכים בתנועת בני עקיבא ושליחי ציבור נוספים. בין הממתינים רבים אשר בני משפחתם הגרעינית כבר עלו לישראל והם ממתינים לעליה מעל ל-20 שנים.

המשתתפים הודו לנשיא על קיום המפגש וחלקו עם הנשיא את הגעגועים, את התקוות ואת הקושי שבהמתנה הממושכת. "אנחנו לא מוותרים כי אנו עם הנצח ואנו יודעים שעם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה", אמרו לנשיא.

ח"כ אברהם נגוסה, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, חבר בשדולה למען הקהילה היהודית באתיופיה אמר במפגש: "אני מאוד מודה לך אדוני הנשיא, שהסכמת לפגוש את האנשים האלה בשם כל הקהילה. אני מבקש להבהיר שאנחנו מדברים על אותם 8000 ממתינים אשר שמותיהם מצויים במשרד הפנים. אפשר לפתור את הבעיה הזו בהתאם להחלטת הממשלה שהתקבלה ולא בוצעה עוד במלואה. לאחר המחאה הפרלמנטרית שלנו עלו 1300 אבל כל ה-8000 זכאים לעליה. לכולם קרובי משפחה מדרגה ראשונה. זוהי קהילה בלתי נפרדת".

חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה, יו"ר השדולה לחיזוק וקידום ישראלים יוצאי אתיופיה בישראל אמרה במפגש: "סביב שולחן זה יושבת פה אחת הסוגיות המרכזיות המעסיקה את החברה הישראלית. המדינה צריכה להכריע ולבצע פעולות פרקטיות על מנת להחליט מי יכול לעלות. מי שיכול לקבל את ההחלטה הוא ראש ממשלת ישראל. לא ניתן להישאר אטומים מול העדויות והכאב שלכם אבל חייבים לומר לכם את האמת. חייבים לומר למדינת ישראל שבריחה מקבלת החלטות עכשיו לא תפתור את הבעיה, ואנחנו לא יודעים מה יהיו המספרים בעוד שנים. מעבר לשאלה מי הוא יהודי יש את השאלה ההומניטארית. מקרים של הפרדות משפחות יצטרכו להיבחן גם הם וזו חובתנו".

הנשיא האזין למשתתפים כולם וסיכם, "יקיריי, לא עשיתי לכם שום מחווה ושום טובה. נשיא מדינת ישראל אחראי על כל היהודים בעולם. אני עוד זוכר כיצד קיבלתי את פניהם של עולי מבצע שלמה שבהם אולי קרובי משפחתכם. אנחנו גאים בכל האזרחים שלנו אשר עלו מגלות אתיופיה. אני מכיר את החלטת מדינת ישראל לסיים את הבעיה אבל הדברים לא מקלים על הכאב שלכם, אני יודע, אבל אני לא אבטיח שום דבר שאיני יכול לקיים. כל מקרה ומקרה צריך להיבחן ושוחחתי עם שר הפנים שהבטיח לי כי כל מי שמגיש בקשה יקבל תשובות. הצדק צריך להיעשות עם הרוצים להתאחד עם משפחתם, ואין לי ספק שאתם משתוקקים לכך. אני אדאג לדבר עם כל שר ושר על היישום הרלוונטי לתחום שלו".

לדברי ריבלין, "1,300 עולים בשנה זה יפה אך לא מספיק ואנחנו צריכים להמשיך ולטפל. נשיא בישראל הוא סמל אך הוא יכול לדבר על אוזניי האמונים על כך ונעשה זאת. גם נציג הממשלה נמצא פה, גם ח״כ המקורב מאוד לראשי השלטון בישראל, ואני בטוח שיחד אנחנו נפעל לזרז את ההחלטות. באתי אליכם מכל הלב. אני אהיה בקשר עם הממשלה ואעביר את כל מה ששמעתי פה ואעביר אליהם את המכתבים ששלחתם אליי, ואהיה בקשר ישיר עם שר הפנים המחויב גם הוא לנושא. באתי לתת לכם מידע ולא הבטחות וננסה לעשות ככל יכולתנו על מנת לקדם את ביצוע החלטות הממשלה".