משכנתא
משכנתאצילום:pixabay

ממש בקרוב תהפכו לבעלי נכס משלכם, אבל כדי שזה יקרה יש רק משימה אחת שצריך להשלים בדרך, והיא לא כל כך קטנה. הכירו את המשכנתא שלכם, ובעיקר את הריבית ואת הביטוח, שני מושגים שרצוי ללמוד טוב יותר.

מה גובה המשכנתא הריאלי?

אם נגדיר אותה בפשטות, משכנתא היא הלוואה במלוא המובן המילה, היא פשוט ממוקדת במטרה אחת מרכזית: רכישת הדירה שלכם. גובה המשכנתא תלוי בכם אבל הסיכוי שתקבלו משכנתא על סך הסכום המלא נמוך, כאשר היום מקובל להשקיע בנכס למגורים 30 אחוזים לפחות על חשבון ההון העצמי. אם זהו הנכס השני שלכם תקבלו לכל היותר 50 אחוזים מערך הדירה. הון עצמי גבוה יותר הוא ערובה למשכנתא נמוכה יותר, כמובן, והוא גם ישפיע על גובה ההחזר החודשי. רצוי לעצור כאן ולהזכיר שגובה ההחזר צריך להיות ריאלי ונוח (עד שליש מהשכר החודשי) כדי שתוכלו לשמור על איכות החיים שלכם במקום לרוקן את כל המשכורת על החזרי הלוואות.

ריבית קבועה או משתנה?

גובה ההחזר הוא רק חלק אחד מהמשוואה הזו, אבל נושא חשוב לא פחות הוא הגובה של ריבית משכנתא בבנק שתשלמו. הריבית היא מחיר ההלוואה (או המשכנתא במקרה הזה) ויש כמה אפשרויות שעומדות בפניכם, מריבית הצמודה למדד ועד לריביות משתנות או קבועות. לכל חלופה יש את היתרונות ואת החסרונות שלה, כמובן. ריבית קבועה עשויה להיראות יקרה קצת יותר מהריבית הקבועה, אבל היא גם מספקת ראש שקט וחוסכת לא מעט הפתעות כלכליות לאורך הדרך. מצד שני הריבית המשתנה איננה יציבה והיא בהחלט עשויה לעלות. מחשבון משכנתא יכול לעזור לכם לחשב את הסכום שתשלמו בפועל (לפחות כשמדובר בריבית קבועה).

למה צריך ביטוח משכנתא?

מאחר ואתם עומדים לקבל הלוואה גדולה מאוד, הגוף שמעניק לכם את המשכנתא (כלומר הבנק) מבקש להגן על עצמו. הוא בעיקר מכין את עצמו לקראת תרחישים אפשריים ולקראת הרגע שבו – לפחות על הנייר – יש סיכוי שההחזרים החודשיים ייפסקו. שני הביטוחים המרכזיים שתצטרכו בשלב הזה הם ביטוח חיים וביטוח נכס. ביטוח החיים יספק לבנק הגנה במקרה שבו אחד מבעלי הנכס ילך לעולמו ובן או בת הזוג הנותרים יתקשו לעמוד בהחזרים החודשיים. ביטוח הנכס יספק הגנה במצב שבו נגרם נזק למבנה עצמו. בשני המקרים הללו הביטוח יכסה את המשכנתא, כמובן.

לקבלת מידע נוסף לגבי הנושא גלשו לאתר משכנתאות .