אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אייסטוק

הבוקר יעלה לדיון בוועדת כספים תיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה, להכנה לקריאה שנייה ושלישית, זאת אחרי שהשבוע הובא החוק באופן חריג פעם נוספת לדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה בשל שינויים שבוצעו בו.

כזכור, הצעת החוק של ח"כ עליזה לביא לתיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה, באה לאפשר לכל אדם, דתי ושאינו דתי, לסרב לעבוד בשבת, בכל מקום עבודה, וזאת בניגוד לחוק הקיים עד היום, על פיו רק אדם דתי יכול לסרב לעבוד בשבת ואילו אדם שאינו דתי מחויב לעבוד בשבת במקומות שקיבלו היתר, גם אם אינו רוצה.

למרבה הפלא, בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית השתנתה הצעת החוק לבלי הכר כאשר הסעיף המרכזי בהצעת החוק , קרי זכותו של העובד לסרב לעבוד בשבת בלי קשר לאמונתו הדתית, הושמט ממנו.

בנייר עמדה שנשלח אתמול לכל חברי הכנסת, מציגים במרכז ליב"ה את ההבדל המשמעותי שנעשה בין שני הנוסחים, הראשון שעבר בקריאה ראשונה, והנוסח הנוכחי, שעולה מחר לדיון בוועדה, שינוי שבעצם מחזיר את המצב לקדמותו, כאשר על פי השינוי שוב יוכל רק אדם דתי לסרב לעבוד בשבת, ואילו מי שאינו דתי לא יוכל לסרב, כפי שהיה עד כה.

פעילים חברתיים רבים תמהים מדוע בחר מישהו לחבל בהצעת החוק ולפגוע בציבור גדול של מאות אלפי עובדים מסורתיים, שמעוניינים לשבות בשבת, אך משום מה דווקא במדינה היהודית הדבר נמנע מהם.

אורן הניג ממרכז ליב"ה מסר, "התיקון המוצע כ"כ בסיסי וברור, בטח במדינה יהודית, שבאופן חריג הוא זכה לקונצנזוס ולהסכמה מכל חברי הכנסת ומכל סיעות הבית מיעל גרמן ומיכל בירן ועד בצלאל סמוטריץ ומיקי זוהר, ומהווה בשורה גדולה לציבור גדול ורחב, ציבור שומרי המסורת, שעד כה לא יכלו להצהיר בצורה ברורה על היותם דתיים ולכן גם לא יכלו לזכות לפטור מלעבוד בשבת.

מצער לראות איך 'גורמים מגבוה' פועלים לחבל בתיקון חוק כל כך אלמנטרי, שזכה לתמיכה כל כך רחבה, ואמור להיות כל כך בסיסי במדינת ישראל, ולצערנו פוגעים בכך בציבור יהודי גדול ורחב".

נייר עמדה של מרכז ליב"ה