מספר טייסי חיל האוויר הולך ופוחת

מפקד חיל האוויר יצא מהבור כדי להשתתף בוועידת ישראל לתעופה. "הכשרת הטייסים היום נעשית בזמנים קצרים יותר ובתקציב נמוך יותר".

קובי פינקלר , י"ז באייר תשע"ח

עמיקם נורקין
עמיקם נורקין
Photo by Tomer Neuberg/FLASH90

מפקד חיל האוויר, האלוף עמירם נורקין, התייחס הבוקר (ד') בועידת ישראל לתעופה למצבים החירום והשגרה בהם נדרש חיל האוויר להתערב במתרחש בשמי המדינה.

בפתח דבריו אמר האלוף כי קיבל 'אפטר' של כמה דקות כדי לצאת מהבור להגיע ולדבר בכנס. "השגרה שלנו בעבר היתה מאופיינת בחלוקה של שחור ולבן", אמר מפקד חיל האוויר.

"ידענו בדיוק היכן מתבצעת התעופה האזרחית והיכן התעופה הצבאית. בישראל מעבר להתעצמות הצבאית ההולכת וגדלה אנחנו מבינים את החשיבות של שני הדברים לביטחון הלאומי".

נורקין ציין כי בחיל האוויר מפתחים כלים לאפשר את פעילות התעופה הצבאית והאזרחית במקביל וציין כי "האתגרים שמציבה לנו ארץ הצבי והאתגרים הביטחוניים שעוטפים אותנו, הם ללא ספק חסם, שאנחנו מצליחים להתגבר עליו. זה נעשה בעבודה משותפת עם הרשויות ולפחות מהצד שלנו אנחנו מבינים את החשיבות של זה ועובדים על זה לא מעט".

מפקד חיל האוויר התייחס גם להתערבות והגבלות של חיל האוויר בזמני מלחמה והדגיש כי יעשו מאמצים לאפשר תנועה אווירית אזרחית לישראל.

כזכור, בימי הלחימה ב"צוק איתן" החליטו חברות תעופה זרות להימנע מהגעה לישראל עד לסיום הלחימה ברצועת עזה. "בחירום ברורה לי החשיבות של עורק תעופה למדינת ישראל", אמר נורקין. "אנחנו עושים מאמצים לקיים תעופה גם בחירום. החירום הוא מנעד של תרחישים, לאו דווקא מלחמת יום כיפור.

''אנחנו רוצים להגן על העיר אילת, והתעופה האזרחית טסה לאילת ועוד מעט גם נפתח שדה תעופה חדש באילת, לחיות בעיר ביחד עם כיפת ברזל זה אתגר. אנחנו המדינה היחידה בעולם שמגינה על האזרחים שלה ובמקביל מקיימת תעופה אזרחית. השגרה מתחילה ממחר, החירום מתחיל ממחר- בזה שאנחנו מתכוננים למצבים האלה. אנחנו מתכוננים אחרת ומפתחים כלי שליטה במערכות נשק ונתיבי תעופה שיאפשרו תנועה בחירום.

''במצבי חירום מורכבים אנחנו נדרשים לתכנן נתיבים ואפשרות להמריא ולנחות בישראל, דבר שמאתגר את החברות הזרות ויש צוות שעוסק בזה כל השנה, גם מבצעי העבר הראו שיש פוטנציאל לקיים תעופה אזרחית בישראל גם בחירום".

בסיום דבריו אמר נורקין כי ישנה מגמה עולמית שנראית גם בחיל האוויר לפיה מספר הטייסים הולך ויורד בהדרגה. "לאורך השנים הסד"כ של טייסי חיל האוויר הולך וקטן, זה לא יקטן יותר להערכתי כי אני לא רואה תעופה ללא אדם בקוקפיט בעשורים הקרובים. הדרך להכשיר טייס היום שונה מבעבר, אנחנו רוצים לעשות את זה בזמנים קצרים יותר ובתקציב נמוך יותר והטכנולוגיה מאפשרת לנו לשפר מיומנות והכשרה. השילוב ביחד מעסיק מאוד את חיל האוויר".