נחמיה שטרסלר
נחמיה שטרסלרצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הפרשן הכלכלי נחמיה שטרסלר מתייחס בטורו השבועי בעיתון "הארץ" להתנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ביחס לאיומים הביטחוניים על ישראל מצד איראן.

"איראן היא ממלכת רשע של טרור ותוקפנות, ששולחת זרועות לכל עבר כמו תמנון. מנהיגיה הפונדמנטליסטים רוצים להשתלט לא רק על המזרח התיכון והעולם המוסלמי, אלא להפוך למעצמה עולמית שתאיים על העולם כולו, כולל אירופה וארה"ב, ופצצת אטום היא הביטוח האישי שלהם", כותב שטרסלר.

"את ישראל היא רוצה פשוט לחסל — מנהיגיה אמרו זאת לא פעם — והיא רוצה לעשות זאת באמצעות פצצה גרעינית או באמצעים קונוונציונליים.

המסלול הקונוונציונלי ידוע. איראן מנסה להקיף אותנו מכל עבר: היא מקימה בסוריה מערך טילים עצמאי, מספקת טילים לחיזבאללה בלבנון, ותומכת בחמאס בעזה. גם המסלול הגרעיני ברור. ברגע שאיראן תשיג את הפצצה, עצם האיום ישתק את ישראל' שלא תוכל לפעול עוד בסוריה, לבנון או עזה. וגם הכלכלה תשותק. מי ירצה לסחור עם מדינה שנמצאת תחת איום גרעיני?", שואל שטרסלר במאמר.

"לכן בנושא האיראני נתניהו צודק לכל אורך הדרך. הוא היה היחיד שהעלה את הנושא לסדר היום העולמי. בלעדיו לא היו מוטלות סנקציות על איראן, שפגעו בה קשות מבחינה כלכלית והוכיחו שלמערב יש כוח רב מול מדינת הטרור".

שטרסלר טוען עם זאת כי נתניהו נכשל בניסיונו למנוע את החתימה על הסכם הגרעין הרע ב–2015.

הפרשן הכלכלי תוקף במאמר את מדינות אירופה שלא התרשמו מנאומו של נתניהו, "זה הטבע האנושי: שקט עכשיו. מה גם שבינתיים אפשר לעשות כסף גדול ממכירת ציוד וסחורות לאיראן", כותב ומזכיר את מדיניות הפיוס של מנהיגי אירופה כלפי היטלר ב–1938, שהתבטאה בהסכם מינכן הידוע לשמצה. אובמה של 2015 היה צ'מברליין של 1938.

"בלתי אפשרי שבעוד שבע שנים, כאשר ההסכם יפוג, איראן תוכל לנוע בחופשיות אל עבר הפצצה. צריך הסכם חדש שימנע מאיראן נשק אטומי — מכאן ועד עולם. זה בנפשנו", כתב.