מזכ"ל האיחוד הלאומי, אופיר סופר
מזכ"ל האיחוד הלאומי, אופיר סופרצילום: הלל מאיר

שעות ספורות לפני שהוא מסתיים וחוזר לגבולות אירופה, מירוץ הג'ירו ד'איטליה, מירוץ האופניים השני בחשיבותו בעולם הספורט המקצועני מעורר סערה בקרב הציבור שומרי השבת.

כזכור, המירוץ שיצא לראשונה מחוץ לגבולות אירופה, יצא לדרך בירושלים ביום שישי האחרון כשזה הגיע לישראל לרגל חגיגות ה-70 למדינה.

בעוד המקטע של ירושלים הסתיים לפני כניסת השבת, את המקטע השני, מחיפה לתל אביב, עשו רוכבי האופניים במהלך השבת האחרונה.

כעת תוקפים ארגונים רבים את קיומו של המירוץ וטוענים כי הארגון נעשה בשקט, "כגנבים בלילה".

מזכ"ל האיחוד הלאומי, אופיר סופר תקף בחריפות את ההחלטה לקיים את התחרות בשבת, ומזהיר מפני "אג׳נדה חדשה" לדבריו, שפוגעת ישירות בסטאטוס קוו. "אם מרוץ הג'ירו אכן חשוב כמו ביקור נשיא ארה"ב בישראל, היה ניתן לחסום כבישים באמצע השבוע על מנת לקיימו. ההתנהלות השקטה היה פריצה בגדר שתוביל את מדינת ישראל לאבדון ,תטשטש את הגבולות ולמעשה תכחיד את "הסטטטוס קוו", אמר סופר.

סופר קרא להעלות את העניין של קיום תחרויות בשבת בישיבת הממשלה שתתקיים היום, זאת כדי לתת פתרונות על מנת למנוע הישנות מקרים אלו. "אני קורא לראש הממשלה נתניהו להסביר היום בישיבת הממשלה איך ובסמכות מי מאושר חילול שבת כזה המוני במדינת ישראל. מדוע כשני מיליון יהודים שומרי המסורת היהודית מודרים מאירוע זה".

גם בתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית מחו על קיום התחרות היוקרתית בשבת, כשבדף הפייסבוק שלהם נכתב כי התלבטו אם למחות על מירוץ האופניים "ששעט בכבישי ארצנו תוך רמיסת השבת".

לדבריהם, אין זה פשוט כל כך למחות על המירוץ שכן "אין שום עניין להתערב בתרבות הפנאי של הפרט ודאי כאשר מדובר ברוכבים שכמעט כולם לא-יהודים, וגם אין עניין להתנגד באופן שיעשה לאירוע עוד פרסום חינם ויגביר חילולי שבת. אפשר גם להעלים עין מכך שהמשטרה ומד"א נערכו בהמשך, כי זה מתבקש על מנת להבטיח את שלום הציבור".

עם זאת, בתנועה למדינה יהודית אמרו כי "ככל שמדובר באירוע מחלל שבת - מדינת ישראל היא מדינה יהודית. המשמעות היא שמצד אחד עליה לאפשר חופש פעולה לכל פעילות פרטית כל עוד אינו פוגע בצביון המדינה, ומצד שני היא אינה מעודדת או מממנת ישירות חילולי שבת.

לדבריהם, "אמנם רוב המימון למירוץ היה פרטי ועדיין 30 מיליון שקל ופרסום מהמדינה (משרדי התיירות, הספורט ואחרים וכן העיריות) אינו נכון, ועל כך ראוי למחות".